Træning i Jersie den 23. september 2008

Tre fantastiske hunde.. labberne fra venstre: Emma, Lilly og Freja.
Super smuk trænings eftermiddag/aften.
Jeg kom kl. 16:40, gik i gang med at sætte felt op. Jeg havde besluttet at træne på forskellige afstande, 20 mtr., 10 mtr. og 25 mtr.
Programmet var ud over feltet:
Fri ved fod (deløvelser, specielt fokus ved starten af fri ved fod.)
Stillingsskifte, især sid-stå og stå-dæk.
Slamdæk
Optag af apporten,
Apport, tilbageløb i galop
Derudover en MASSE fællesdæk
Næseprøve
Indkald fra dæk.
Fri ved fod har jeg det faktisk meget svært ved, så jeg er helt tilbage ved at klikke på første skridt, jeg har åbenbart lært hende alt muligt mærkeligt, for hun drejer hovedet ud af og går nærmest sidelæns bag mig når jeg sætter farten ned. Så det er bare om igen, ikke godt nok :0)
Stillingsskifte, det er lidt ærgeligt når vi har kunnet skifterne på 7 mtr. at der så går noget galt nu. Noget kunne tyde på at hundeføreren er gået for hurtigt frem. hm hm..
Slamdæk, ja, den skal vi øve lige så meget som fællesdæk, Karen var der i dag og kunne lige genopfriske sin lektie til mig, fra min enetime i august måned.. Der må ingen dæk være hvis ikke det er en slamdæk.. måske er det derfor at Emma er så ustabil i sin dæk, fordi jeg godtager begge typer af dæk.
Optag af apporten, på den måde som Mads foreslog, han sagde godt nok at jeg hurtig ville kunne få drejet den det første stykke, men det har jeg endnu ikke set. Så vi tog det uden at dreje den.

Apport, tilbageløb i galop, som Charlotte foreslog, først gik jeg 5 skridt og kastede apporten, derefter 4 skridt, begge gange returnerede hun i galop, perfekt. Så næste gang skal jeg ned på 3 skridt osv.. til jeg kan stå på stedet og hun kan galopere derfra hvor jeg nu kan kaste til.

Derudover en MASSE fællesdæk, først med Lillebjørn, 9 mtr., 2½ min., det gik fint, Paul gik ind et par gange til Lillebjørn og hun blev liggende. Derefter med Lanzo (Bernnersenne), 2½ min, 5 mtr. Jeg vidste at hun var mere utryg med Lanzo, som i dagens anledning lige ville ligge meget uroligt, og derfor valgte jeg at klikke og belønne for hun blev liggende. Der var desværre et par gange hvor hun rejste sig op, så det var nok for lang afstand og for meget uro til hende lige nu. :0( Vi er ikke færdige med at øve fællesdæk. Til sidst endnu en fællesdæk med Lilly og Freja, igen på 9 mtr. og 2½ min. Hun lå i løvedæk indtil de sidste 30 sek. det var jeg godt tilfreds med da hun havde løbet en masse og sikkert var træt.
Næseprøve, lagt som Pauls LP3, i to rækker med 3 i hver, jeg troede jeg havde sagt jeg gerne ville have den yderst til venstre, bagerste række. Paul troede den skulle ligge som den gjorde i hans prøve, i midten. Fordi jeg havde sagt at de skulle ligge ligesom i hans prøve. Så da Emma kom med den rigtige afbrød jeg øvelsen DOH! Bagefter tog vi en hvor den lå bagerst til venstre og hun fandt den fint og afleverede fint. Jeg skal dog lige huske at øve det sidste ind på plads, for der sidder hun skævt og langt væk. Men fint søg, og fin opsamling. Skal også arbejde på at hun skal løbe når hun kommer tilbage til mig. Ikke lunte.
Indkald fra dæk, jeg måtte give en masse dækkommandoer ("ned"), Karen stod og så på og det var her vi kom til at snakke om den slamdæk. Resten af øvelse er fin nok, vi blev dirigeret omkring lige da hun var ude ved mig, og hun fulgte fint rundt.
En dejlig træning, med Paul og Lillebjørn, Lene og Lanzo, samt Karen, Freja og Lilly.
På torsdag træner jeg igen, om det bliver før eller efter Body Combat ved jeg ikke endnu. Men der skal trænes lidt mere.
Jeg har allerede besluttet mig for, at den næste hund skal trænes meget mere systematisk end jeg har gjort med Emma. Det tager dog lidt det sjove af det for mig, hvis det er alt for planlagt, men det virker jo, det har jeg set.

Kommentarer

Populære opslag