Enetime hos Charlotte Lyngholm


Så blev det tid til at hilse på en ny træner af hundeførere.

Efter positiv omtale fra forskellige træningsmakkere, havde jeg aftalt med Charlotte Lyngholm at vi skulle få nogle fif til at komme i gang med LP3, øvelserne. Desværre er vi jo ikke helt færdige med LP2 endnu. Men jeg valgte at tage til Charlotte alligevel.

Inden jeg tog derop, havde jeg lavet en seddel, som jeg godt vidste var lidt for lang, men prioriteret i rækkefølge med de øvelser, som jeg havde mest brug for at få set efter og få ideer til.


Fri ved fod: Jeg skal træne det på en masse forskellige måder for at Emma og jeg selv ikke går død i øvelsen. En måde er den klassiske, opmærksomhed, et skridt (osv.) klikke og give godbid, men opmærksomheden må ikke mistes i denne øvelse, så skal der startes forfra og kriteriet sænkes. Man må gerne varierere afstanden, så det indimellem er lettere for hunden, så gejsten holdes. En anden måde at træne er ved at gå rundt med den appel man nu regner med at have til prøven, og hvis hunden selv tilbyder at følge opmærksomt, så klikker man og belønner for det. Den sidste er til vores venstre vendinger, som Charlotte egentlig syntes er ok, men det kan trænes med balje"metoden" hvor hunden lærer at vende "stort" med bagparten, mens forbenene bliver på stedet. Denne øvelse skal shapes frem (OBS på retningen) dvs. at man ikke lokker eller fortæller hunden med hjælp hvordan den skal bevæge sig rundt, den skal prøve sig frem, og så bliver bevægelsen også meget hurtigere. Dette er også en øvelse i at lave noget andet med sin hund, så den ikke går død i lydighedstræningen, men beholder gejsten i mere end 3 år. Øvelsen med baljen kan også bruges til at træne at hunden kommer ordentligt ind med apport og næseprøve.


Apport, jeg har haft problemer med at få hende til at lave ordentlig opsamling(hun spurter simpelthen forbi apporten) og så lunter hun tilbage med den i munden. Charlotte foreslog mig at lave langt tilbageløb og så evt. droppe afslutningen, men vise Emma tydeligt at det er det jeg gerne vil have hende til, ved at "holde en fest" når hun galoperer tilbage. Vi prøvede det og selvfølgelig virkede det.


Stillingsskifte, Da jeg startede med at skrive til Charlotte kunne Emma ikke lave en stå-sid uden at trippe med bagbenene, så den måtte jeg vise i dag. Forklaringen er så at når hun går op i stå tager hun det ene bagben lidt frem.. så det er i virkeligheden sid-stå jeg skal være ekstra opmærksom på. Hun fik også tilbudt en masse stå-dæk, som hun også er blevet rigtig god til.


Fællesdæk, snakkede vi også en del om. Emma rejste sig jo, måske har jeg selv været skyld i det, for FY! jeg har trænet noget ÅNDSVAGT. Jeg har "klikket" hende for at ligge i dæk, men belønnet hende der hvor jeg selv står.. DUM DUM DUM! Nå, jamen det gør jeg ikke igen. Så nu skal jeg bare træne hende op til 4 min i dæk, uden at have særlig fokus på om hun nu ligger i løvedæk, eller down. Når hun kan ligge afslappet i dæk i 4 min kan jeg gå i gang med at træne hvordan jeg vil have hende til at ligge. Belønningen skal som jeg HAR fået at vide MANGE GANGE, smides mellem hundens poter der hvor den er dækket af.


Alt i alt en dejlig dag, som trak lidt ud, sådan er det når man er i godt selvskab.

Glæder mig til næste gang jeg skal op og blive klogere. :)





Kommentarer

Paul sagde…
Hej Camilla,

Sikken en masse gode råd du har fået, og jeg kan heldigvis genkende dem alle sammen :-)

Mange hilsner

Paul

Populære opslag