Træning i Jersie den 19. oktober 2008

Emmas udsigt til træningsbanen, på billedet kigger hun nok efter Paul og Megan som også er på vej hjem. Dejlig træningsformiddag. 45 min var vi der.

Så blev det endelig tid til træning igen, i forhold til tidligere har vi sat den systematiske træning lidt ned. Vi træner stadig lidt de fleste morgener, primært start og afslutninger, samt stillingsskifte. Den egentlige træning hvor vi kører ud er der blevet lidt mindre af.

Charlotte har bedt mig lave en kort træningsdagbog, det er jeg ikke kommet i gang med endnu, vil gerne have hjælp til præcis hvad det er hun ønsker jeg skal gøre, notere og observere. I stedet for har jeg en dagsorden hvor jeg noterer på hvad jeg gerne vil nå, evt. hvor godt øvelsen lykkedes.

I dag stod den på fællesdæk 6 mtr. afstand (øget 1 meter) og 1½ minut belønne, 30 sek. belønne, 30 sek. belønne og 30 sek. gå tilbage til hund og afslutte med hunden i dæk. Paul foreslog at jeg skulle varierere, så det måske i stedet for 3X30 sek var 25, 35, 20 sek. Så Emma ikke får den sekvensielle opfattelse af hvornår godbiden kommer. Jeg forsøgte at variere det lidt for jeg kan jo godt se det kloge i det.

Så var der fællessid, igen 6 mtr. 1 min belønne, 15 sek. godbid, 15 sek. godbid og 10 sek. og afslutning. Det gik fint, dog var jeg ikke helt oppe på 1 min den første gang, snare 50 sek. da jeg syntes hun så ud som om at hun ledte efter en begrundelse for at blive siddende/ ikke at lægge sig.

Så skulle vi lige lege lidt, og bagefter var der dirigeret apport. Jeg gav Paul (dommer) klikkeren og så skulle han klikke Emma når hun havde kigget i 3 sek. på ham, mens han lagde apportbukkende ud, det blev til at han varierede det mellem 3 og 5 sek. så det er rigtig flot.

Bagefter øvede jeg at gå højre og venstre rundt om keglen, først hvor hun ikke skulle stoppe og så øvede vi nogle omkring hvor hun skulle stå, uden at jeg brugte keglen.

Så fik hun "belønningen" for øvelsen, fremsendelsen til apportbukkene. Det gik rigtig godt, først satte jeg hende af og lagde bukkene ud i noget meget forstyrrende underlag (gule og lysebrune blade) og på ca samme afstand som til prøven, og så sendte jeg hende ud. Jeg prøvede både med højre og venstre, jeg synes hun reagerede godt til begge sider. Det eneste jeg glemte at øve her var afleveringen, det skal jeg være opmærksom på, for det er sgu så surt at have en hund der laver de smukkeste øvelser, men ikke aner hvordan den skal aflevere, fordi føreren kun har fokus på den miderste del af øvelserne!

Så tog vi lidt fri ved fod, først med spontant følge, hvor hun fuglte i ca 3-4 meter før der kom klik, dernæst tog vi starten med fra plads, og fordi Emma vidste hvad det handlede om var det let for hende at følge med helt op til 7 skr. uden at miste kontakten til mig. (Vi gik kun lige ud og lavede omkring). Så tog vi igen spontant følge i løb, også 7-8 meter, det gik så fint så jeg ville belønne hende med feltet, hvor jeg efter fællesdæk og fællessid havde placeret vores lille brune target og ladet Emma blive klikket på den så hun vidste hvor den var. Det kunne hun sagtens huske, på 25 mtr. afstand løb hun flot direkte ind i feltet brugte 1½ sek. på at lokalisere target og stillede sig med en forpote på hver side af targeten, jeg løb ud og belønnede i feltet.

Så øvede vi lidt skuldertarget i vendinger og skridt øvelser, det var jeg ikke helt tilfredsmed, jeg tror at hun skulle have haft lidt mere pause der.

Så øvede vi de andre delelementer til feltet i LP3, afdækning på afstand (25 mtr) jeg skal passe på ikke at holde min hånd for længe. Men fin dæk, hun blev på stedet.

Jeg gik rundt om hende på forskellige måder og klikkede hende for at blive liggende. Så øvede jeg indkaldet, jeg vil have hende til at komme direkte til min venstre hånd, så jeg øver at jeg går omkring lige når hun er ved at være oppe ved mig. Det går nogenlunde, i dag slog hun min godbid ud af hånden på mig, ok, hun kom hurtigt med rundt i vendingen.

Jeg havde egentlig ikke mere på mit papir, men vi tog lige et par indkald hvor jeg kaster bolden bagud. Jeg glæder mig til at skulle have stå på, men det venter jeg med til at jeg har vejleder på.

De fleste øvelser blev kun øvet en gang (fællesøvelserne, feltet, indkaldet, klikke for at kigge på dommeren, dirrigeringen (en gang til hver side)). Jeg tror at hun er klar til en færdig LP3 fremsendning, hendes fjerndirrigering mangler vi primært at træne tilbageløb samt plads med stor apport i munden, resten mener jeg også er pænt til en LP3.

I morgen skal jeg til Charlotte, hvis hun ikke selv siger noget, vil jeg høre om hun kort lige kan forklare hvordan jeg gøre med den træningslog, så vi kan komme i gang med den.


Kommentarer

Populære opslag