Tankespind...

Jeg tænker meget, især når jeg som lige for tiden fodrer mig selv med ny viden, Control Unleashed, som handler meget om at lære hunden at finde ro i maven, være afslappet ikke hyper, fokuseret i stedet for oversensitiv. Det gælder jo også for føreren!

En af de udfordringer Emma har når hun går spor er mig. Hvis jeg pludselig mister troen på at vi kan, gør Emma også. Det jeg dog har set er at det smitter.... Udover at det smitter fra mig til Emma, smitter det også mig selv, når jeg ser at Emma bliver nervøs, er det jo mig som har fejlet som hundefører i at træne min hund, og inden jeg får set mig om er jeg en dårlig hundfører og et dårligt menneske, det er vildt så langt ned man kan suge sig selv i sådan noget tankespind.
Hunde suger ikke sig selv ned i tankespind! De lever her og nu, Emma er fantastisk, hun opmuntrer mig, og i går fik jeg en helt utæmmelig trang til at gå spir med Emma... Jeg lavede et lyn, 3 genstande, 2 knæk ca 180 skridt. Det lå en lille time, Emma fik lov at gå næsten helt ned til sporet uden line, jeg tænkte meget over hvordan det kan påvirke hende i forhold til prøver i DcH hvor hunden mellem alle øvelser skal føres i snor :-/ ..... Både hund og fører bliver mere anspændt...medmindre man arbejder meget bevidst med ikke at være det, eller hvis man ikke er typen som bliver anspændt ved prøvesituationer.

Emmas spor i går gik bare rigtig godt, meget roligt og velovervejet arbejde, der skal ikke være stram line, hun slingrede henover sporet, men kom ikke meget ud på hver side. Første knæk finder hun selv med et minimalt overløb, belønning umiddelbart efter, så genstand hvor er hun bare glad for de genstande, det er VIRKELIG DER motivationen ligger for min labrador! Andet knæk bliver noget rod, hendes fører har ikke styr på knækket så vi går BEGGE over, jeg få hende tilbage til knækket og op ad tredje ben, og hun går fint det sidste stykke, vild leg med tredje genstand som er hendes kunstig pels trækkelegetøj, også ganske høj belønning.

Det var bare fedt!! Jeg har altså nu lært at godbidder gider Emma ikke lede efter, genstande er et HIT og vi skal træne mange mange mange flere gange knæk spor end de lange spor :-)
Emma er så sød for tiden, jeg får dejlig modtagelse når jeg kommer hjem og hun gider mig...dejligste dejlige hund, glæder mig til at jeg lærer at få ro i maven ala hundene i control unleashed.... Er sikker på at det er det sidste der skal til før Emma kan arbejde frit uden pres til træning og til prøver :-)


Kommentarer

Populære opslag