fredag den 12. oktober 2012

Sommetider skal man træne..

Sommetider skal Emma "bare" være familiehund, fordi det er der brug for 
I onsdags gik jeg et lille spor med Emma, selvom jeg gør det som Anette foreslog, med kun at gå lige ud spor, tester jeg alligevel hvilke godbidder Emma reagerer bedst på, og jeg ville i onsdags lige teste om det var noget med at store guffer kunne få hende til at sætte farten ned, da de tager længere tid at tygge, OG måske var de "det værd" at lede efter, hvor jeg har på fornemmelsen at hun leder efter jackpot når vi går spor med små godbidder, selv små stykker lækkert fiskefrikadelle, salatost eller alm. frikadelle.
Resultatet var at det hjalp en smule, jeg har lidt på fornemmelsen at Emma synes at det gerne må fylde i munden og i maven, og så er det næsten lige meget hvad det smager af.. og når man ser hende spise giver det da også meget god mening, hun sluger simpelthen det hun får, så hvis hun skal nå at opdage at der var en godbid er man enten nødt til at have MANGE, eller STORE godbidder :-)

Senere blev det tur til en lille lufte runde på stranden med Gustav, han havde sin madkasse med, som havde ligget på køl med den medbragte morgenmad til børnehaven.. helt urørt kunne han så tage en næsten frisk leverpostejsmad med på stranden, og vupti, så var der dømt picnic, i hvert fald for Gustav.. Emma fik godbidder af mig :-) Super dejlig tur med badning, løb, gø og bjæf af fugle, kigge på drage, tegne stooooooore racerbiler i sandet, og lidt fotos for så var mor også glad!


Jeg har en sten mor, så kan vi tegne FLERE STORE BILER! :-D
Emma pev lidt, og Gustav mente hun var "ked af det" så kan man da lige trøste lidt med et smil, Emma var ikke ked af det, hun ville bare gerne ud i vandet til de tarvelige drille måger, som flyver ganske tæt på hende, lidt frem, lidt tilbage, og Emma hun løber og løber, svømmer, gøer osv, herlig tid synes hun.
Tre tilfredse væsener kunne efter 1,5 time trække hjem over og lave lidt dejlig mad. Jeg fik dog ikke tid til at spise, da jeg havde booket mig selv til et aftenforedrag med super hundefører og foredragsholder Niina Svartberg arrangeret af Lysholdt Consulting!
Hun skuffede ikke, jeg var til et lignende foredrag sidste år, og havde en bange anelse om at det måske ville blive en 100% gentagelse, det blev det selvfølgelig ikke!

Hvordan træner du overgangen mellem to øvelser, hvordan belønner du og hvilke rutiner har du frem mod næste øvelse?
Her er mine noter, sådan lidt løseligt kastet ind i bloggen:

Bruge tid fra man får hvalpen hjem på at samle en "belønningsbank" så man har en masse forskellige slags belønninger, så man kan belønne forskelliget med forskellige typer af belønning, afhængig af hvor meget gejl man vil have i bellønningerne.

Vi så et skema med 10 forskellige måder at belønne med mad, give karakter efter hvor meget det gejler hunden op og hvor gerne hunden vil have det. Afsked med myter som at alle hunde bliver beroliget af mad, og at alle hunde kører op ved leg med legetøj. Hvilket stemmer helt overens med hvad jeg kan se hos Emma.. en sulten og madglad hund kan SAGTENS stresse op over mad :-)

Belønningssignalet fortæller hunden at der er belønning OG at øvelsen er slut. Vær tydelig med dit belønningssignal, brug det samme hvergang, om det er en klikker eller et ord er lige meget, bare det er det samme hver gang, så det er TYDELIGT for din hund hvad der nu skal ske.

Være opmærksom på hvor længe der går fra belønningssignalet til belønningen da adfærden mellem også belønnes.

Det er ikke belønningen som forstærker men oplevelsen med belønningen.
Føreren skal være en del af oplevelsen.
Eks. Kun leg med føreren, kun mad med føreren, kun positive oplevelser med føreren.. sørg for at være der når hunden får sin belønning.

Når hunden er ny i en øvelse er belønningen i en retning som er nem og simpel for hunden. Vi så eksempler med at belønningen lå i den retning som hunden skulle løbe i slutningen af øvelsen, at belønningen lå modsat af hvor hunden skal bevæge sig hen, og at den lå til en af siderne.

Senere skal hunden være uberørt af hvilken retning belønningen kommer i.

Eksempel på hunden som ikke synes det er en belønning at få en bold mens to bolde er en fest.

Hunden er facit:  det er ikke sikkert at godbidder er en beroligende belønning, det er ikke sikkert at stress kommer ved bold belønning. Variation af belønningen, er kun en belønning hvis hunden kan lide variation af belønningen!
At lade hunden selv bestemme hvad den bedst kan lide og give den det gør at vi hurtigere kommer videre.

Bruge tid på at iagttage og udvikle, lure på hvad der bliver behov for at træne, ikke hvad man tror, eller hvad andre træner med deres hunde!

Fremfor alt andet, attitude og glæde samt vilje!

Hvilken følelse tror jeg min hund har under den tidlige træning! For det smitter jo også af på vores indbyrdes forhold og omvendt.

"Løbeglad"eller mere "rolig hund", støtte det som er svageste. Nogle få ligger i midten.

"Pleaser som gerne vil være tæt på føreren" eller "selvstændigt arbejdende på afstand"? Igen styrke det svageste, da hundearbejde kræver begge dele.

Evne til at koncentrere sig? Hvis den ikke magter det så vent, eller vær opmærksom på langsomt at sætte niveauet op.

Forstyrrelsesfølsomhed? Hvis den er nem at forstyrre så lave lette ting i svære miljøer og sværre øvelser i nemme miljøer.

Træne hver delmoment GODT! (120 forskellige slags adfærd i en LPE i følge Kenn Svartberg.)
Linke delmomenter til at blive til øvelser tidligt.
Træne hunden til at præstere i konkurrencesituationer: 

-konkurrenceomgivelser/situation
-rutiner før øvelsen
-forstyrrelser
-flere øvelser i træk
-konkurrencebelønning

Brug energi på delene, det er også lettere at blande frugtsalaten hvis man orker at skære frugten ud inden man blander!

Vide præcis hvad det skal bruges til det man træner, eks. "Sit":
  • sit til fælles sit skal være roligt og stabilt
  • sit til positioner under gang er en anden måde
  • sit i fjerndirigering, som også afhænger af positionen hunden var i før sit

Så video med Skoj i dirigeret apport med spande og bolde. (minder meget om vores øvelse fra træningsweekenden)

Frit eller styret operant indlæring video eksempel med dutte-target, hvornår laver hunden mest, hvornår laver føreren mest.. (hrm hrm... jo, jeg ved det godt, jeg har min helt egen lille tanke her..)

Når Niina får det hun vil have, begynder hun at kalde det hvad det er, sige det efter adfæren, så hun ved at hun har fået den rigtige adfærd fra hunden.
Lp hunde skal lære at lytte tidligt.

Vigtigt at der er 2 sekunder i adfærden før man kan give belønningen navn og nå at belønne mens hunden er i adfærden. Efter videoeksempel med en hagetarget på hånd som skal blive hagen i græsset, man kan risikere at give navn til løft af hovedet, i stedet for, hovedet ER i græsset.

Belønningskriterier: glæde, fart eller præcistion? Eksempel med indkald med stop, dårlig stop, er det reaktionstiden som er for lang, mens teknikken er god, eller måske omvendt.

Eksempel på video, med collie som dækker, reaktionstiden er god hunden starter på øvelsen med det samme, men teknikken er skidt, den tager fire skridt ned. I stedet for at træne hurtighed dem den, skal den træne teknik.

Fejlsignal. Kun information, ikke noget social, ikke noget irritation. Hellere humor, "hæ hæ *griner* du gik glip af guf!" (lys tone) for at få hunden tændt til at gøre det rigtigt, ikke noget med at hunden skal blive trykket.

Eksempel i video sætte momenter sammen til små øvelser (stillingsskifte). Allerede når hunden kan momenterne godt.

Ved belønning adfærd-ro-belønningslyd og så belønning, så hunden ikke selv afbryder øvelsen.

Fejlmelding skal være i den adfærd som ikke er god nok! Ikke efter at hunden eks har indtaget en position langsomt, skal den meldes mens hunden indtager positionen.

Nogle hunde laver en øvelse langsomt fordi de har mere fokus på belønningen end på øvelsen, kan tage belønningen væk, sætte en anden øvelse i mellem som hunden kan, og så give belønningen.

Konkurrencesituationstræning:
Nogle hunde lurer hurtigt at gøre det samme som de plejer, andre synes at det er noget helt andet at gå til konkurrence i stedet for at træne, og reagerer kraftigt på oplevelsen og opfører sig meget anderledes.
Kunne træning og konkurrence forholdene være mere forskellige? næppe, men så må vi jo træne på at det ligner mere konkurrence til træning.

Ting som kan forstyrre:
-Føreren er nervøs, trænes ved at være nervøs til træning. Sæt scenen så du bliver nervøs, med fremmede træningsmakkere, træne steder hvor du kan blive kigget på.
-Hunden skal kunne præstere når den er træt, dog trænes der kun lette ting.
-"Træne hunden over" i forhold til konkurrencen, længere, svære. Så max præstationen ikke kun finder sted ved konkurrencer, ligge i 7 minutter i stedet for 4 til træning, kaste apporten med vilje skævt, eller langt. Det lette kommer til prøverne, ikke til træning.
-Veltrænede førere fungerer som coach for sin hund. Hvis din hund kunne tale, hvad skal den så sige når den kommer ud om min præstation som guide og coach.
- Husk at træne "første forsøget", der er ikke tre forsøg til prøverne!
-  Gå til prøver når hunden kan alle øvelser i første forsøg! (hrm hrm, det bliver mit motto til næste år og alle fremtidige hunde!)
- Træne at føreren bliver kommanderet med, i starten er det der hvor hunden lettest og nemmest kan få de bedste godbidder, så hunden bliver gladere for at der bliver kommanderet med føreren.
- Stilhed og kropssprog.. Lære hunden at når jeg står slasket kan den ikke lokke sig til en godbid, kun hvis jeg står stift.
- Træning mellem øvelsernes-tid... Hvad skal der ske, ikke ske. Se foto af slide. Træne til at gejle op til næste øvelse, ikke for at belønne den forrige.
- Aktivitetsniveau, varme op med ord, lyd eller signaler som en for rutine. Ikke nødvendigvis noget som skal skabes som nyt, det kan være vi allerede har det i vores relation. Videoeksempel med rutine for "indkald med stå" og bøh!
- Give/vise retning, ved opmarch, gennem træning, fjernkontrol bakke til startpunkt.
- Give et signal præcis inden start, som fortæller hunden nu hvad skal der ske. 

Belønningsdelen:
- hundene bemærker nok at der ikke kommer godbidder
- tre mulige udfald: skuffet, frustreret, nervøs
- det vigtigste for hunden udebliver ved konkurrencer
- træne at der går lang tid i fri ved fod før første godbid kommer
- træne belønne uden belønninger (godbid, legetøj), men social belønning
- hvalpen: træne, social, træne, social (med social hvalp)
- piske stemningen op med klap og jubel eller rose roligt på brystet
- bruge øvelse som belønning

Super fed aften, meget af det var kendt stof, som godt kan tåle at blive genopfrisket, men især det med ikke at dømme hvalpen før man kender den, er lidt nyt for mig, at to hunde af samme race og samme køn kan være så forskellige at man tror at de er forskellige racer. Så jeg skal i den grad bruge tid på at se hvordan min næste hvalp er, og så fra starten tilpasse træningen til DEN! :-)

Torsdag sneg jeg mig med til den praktiske afdeling af Niina kurset i Roskilde, rigtig godt! Der kom mange guldkorn på banen, jeg fik taget en masse fotos, et udsnit af dem kan ses herunder.

Jeg håber at Niina kommer igen til næste år, og at jeg skal bare have mulighed for at deltage på kurset!! ;-)























Ingen kommentarer: