Mål, delmål og kriteriestige..


I dag tog jeg ud for at træne sammen med Dil og Joythi, ja Emma var selvfølgelig også med.
Dil viste "stuedressuren" i B-klassen, jeg gav nogle fif til Dils og Joythis fri ved fod.
Vi talte også om hvorvidt jeg skal stille op i C-klassen og betale 200 kr. +75 kr. for det..Vi blev enige om, eller jeg besluttede mig for at der er mere fremtid i, at fokusere på B-klassen, og så komme og kigge på dem der skal op i C-klassen og se hvordan sådan et arrangement løber af stablen. Optimalt ville det have været hvis jeg kunne komme og se B-klassen, men de holder klubmesterskaber lørdagen inden og der er jeg til kursus hos Lyngholm hele dagen med Helle Damkjær.
Så fik vi trænet fremadsendelse med Emma.. den er ikke helt som i DKK.. men den ligner lidt, men der er altså ikke noget felt, eller nogen streg eller noget andet hunden kan sigte efter, så den skal faktisk (som det vist også er tiltænkt i DKKs lydighedsprogram) løbe frem på førerens kommando og stoppe med det samme føreren giver signal til det. Det gik ret godt, har allerede en ide om noget baglænskædning på den øvelse.. hvor jeg lægger en target, og går længere og længere væk, også efter hun ikke kan se den mere. og så starte længere fra target og belønne med bold over hovedet som Dil foreslog.

Så var det blevet tid til rundering, jeg var først figurant for Dil og Joythi og derefter var Dil figurant for Emma og mig.. Emma tror stadig det gælder om at sætte sig plads ved figuranten i stedet for at halse, men det skal hun bare lige have lov at øve lidt flere gange, så tror jeg den er der.
Efter runderingen tog vi lidt feltsøg, kan se hun efterhånden bliver mere og mere klar over hvad øvelsen går ud på, og jeg er meget omhyggelig med at få forkommandoen "Finde ting" på HVER GANG.

Men hvordan mon så jeg bliver klar til B-klassen...?
Jo, jeg skal selvfølgelig have 100% styr på alle øvelser, hvor vil de blive udført, hvordan, hvilke signaler må jeg bruge, hvornår bliver jeg dirigeret, hvornår skal jeg selv starte øvelsen osv..
Derefter skal der deles op i delmomenter, som så igen skal bygges op af kriterier, mit hoved er fyldt af gode ideer, som jeg er bange for jeg taber hvis jeg går i gang med at læse for mange regler.. men det er altså den rækkefølge jeg er nødt til at gøre det i. Det er en fed udfordring, og der er lang vej til vi er klar til en prøve, men har da helt sommerfugle i maven over at vi skal prøve det en dag. :-)

Så, kast jer ud i nye udfordringer ind i mellem, det er faktisk lidt fedt.. der hvor man hænger i luften og skal se om faldskærmen nu folder sig ud denne gang :-)

Kommentarer

Populære opslag