Fasanjagten..

Emma i går morges inden det hele gik i gang... med udsigt over lammefjorden for mig, og ned mod Lyngholms landsted for Emma.. og det var der fokus var denne weekend.

Så oprandt endelig min første lærings weekend. Kursus med Helle Sejr Damkjær hos Charlotte Lyngholm på Tuse Næs. FANTASTISKE omgivelser, og en fantastisk kursusholder... og sikke en masse vi har med hjem.
Det er ca 1,5 år siden jeg første gang var på kursus med Helle, det var også hos Lyngholm og virkelig en øjenåbner.. det blev dette kursus også, og jeg er virkelig imponeret over at føle, at jeg har fået SÅ meget nyt og brugbart med hjem. 
Som jeg sagde i dag til Oldfruen... "Jeg gad godt gå på mit næste hvalpehold, for det bliver SÅ meget bedre end dem jeg har holdt indtil videre"... og det er jo PRÆCIS derfor at man skal lære nyt..OG så skulle Emma da BESTEMT også gerne få hel virkelig sjov og meget skarpere hundefører ud af det.

Første dag, Lørdag, startede med at Helle fortalte lidt om sin træningsfilosofi, jeg har valgt at kalde dem for Helles bud. Jeg vil liste dem jeg hørte her, og straks sige at det OVERHOVEDET IKKE er sikkert at det var det Helle sagde eller mente, men sådan som jeg har hørt det!
  • Træn ikke øvelser der indeni  og/eller udenpå føles som PROBLEMØVELSER... det skal være sjovt, ellers tror hunden også at det er et problem og så går det i hårknude.
  • Vær ærlig overfor dig selv, kan du virkelig shape, kan du virkelig være ligeglad når hunden ikke giver dig det du søger, ellers skal du ikke shape, for din hun vil kunne mærke det på dig, det er derfor at Helle bruger "wrong"signaler, OG fordi hun er knald dygtig til at få hunden med op i intensitet igen bagefter.
  • Stilhed fra fører betyder derfor, det går super, du gør det rigtig godt.. det vil også ligne førerens adfærd til en prøve.
  • Jagtmode= liste snige agtig gang.. hvis vi lærer hunden at den skal gå i jagtmode frem mod eks. keglen, kan vi få en spændt men LANGSOM gang.. derfor er det bedre med noget synligt eller belønne når hunden er på vej der ud eller lignende.
  • Hunden skal lære at tage ansvar, søge førerens opm. fra den er hvalp (ala gemmeøvelser i stuen og senere i skoven) Det er hunden der skal holde øje med føreren ikke omvendt.
  • Grundtræningen foregår hjemme, hvor der ikke er forstyrrelser, træningspladsen er til afprøvning af grundtræningen (med hjælp som hurtigt skal pilles af igen) og senere tager man afprøvningen til et helt nyt plan, altså træning med ualm. mange forstyrrelser f.eks. en gågade.
  • Lad være med at panikke ved fejl, der er ingen der dør fordi du eller hunden begår fejl. Vær dog stadig opmærksom på: fejl, trend, livsstil... og hjælp hunden og eller find ud af hvorfor den ikke kan øvelsen, men ikke noget med at blive panisk over det.
  • Hvis hunden laver fejl, forsvinder muligheden for at afslutte øvelsen, og MENS fejlen sker kommer der en eller anden slags lyd der signalerer til hunden at det var DER at du mistede muligheden for belønningen.
  • Før man udfordrer hunden med eks. Cirkus (forklareres senere)..skal alle grundmomenterne være på plads. Derefter skal hunden lære at høre efter.
  • I træningen skal der kun være en svær øvelse, og så skal man også lave noget der er let for hunden.
  • Fart kommer ved tryghed og sikkerhed. Så længe  hunden arbejder for dig UANSET tempo må du belønne, hvis du bliver gal, vil hunden højst sandsyneligt begynde at dæmpe dig... ved at løbe endnu langsommere!
Så blev det tid til praksistræning, vi var fast på som nummer 2 hund efter Tove og Spunk, derfor brugte jeg det meste af deres tid til at hente Emma, gøre klar med guffer, lufte hende lidt af og få kontakt og så derfor ikke meget til Toves træning, lidt øv, men det kan da være hun skriver en blog!? :-)

Dette kursus handlede RIGTIG meget om begejstring, intensitet, engagement og at hunden ER stjernen i vores liv!
Første øvelse på gulv, var fri ved fod. Jeg har jo lige været til LPE i Køge og det bedste var næsten fri ved foden fordi jeg bare følte at det var SÅÅÅÅ super det Emma gav mig. Så mit spørgsmål til Helle var, ud fra DVD'en, at se hvad Emma egentlig følte da hun gik der... og så lidt fif til at blive endnu bedre.
Svaret... Emma multitasker i fri ved foden på DVD'en (den kan også ses på YouTube under operaelskeren)... hun har SÅ travlt med at holde øje med at der ikke sker noget væmmeligt, at hun næsten ikke kan koncentrere sig om fri ved fod... og det skal løses med at fylde Emmas hoved med engagement og intensitet... hvordan det? Jo, hun skal simpelthen tænke på den næste fasanjagt!
..A HVA SKA HUN!!??... jo, jeg skal lære Emma at lege fasanjagt med hendes trækkelegetøj, jeg skal få en masse fed energi og opmærksomhed ned i det legetøj, så Emma synes at det er meget vigtigere at tænke på det, end på om der måske er farlige hunde i nærheden!
Jeg skal altså SERIØST i gang med noget konditræning, for Emma synes slet ikke at trækkelegetøjet er nær fedt nok til at ville gøre hvad som helst for det, det tager tid at lære en SÅ artig hund som Emma at være vildt fræk, men vi skal nok nå dertil, og det kan vi passende gøre mens vi træner DcH, og når så det er tid til LP igen, er hun SÅ tændt på legetøj at hun kan hoppe op og ned foran mig for at få det! :-) Det er simpelthen målet! :-)
I forhold til at belønne med trækkelegetøj er det vigtigt at:
  • Hunden SELV skal fange det, det er altså ikke noget der skal proppes ned i munden på hunden, den skal gøre en aktiv indsats for at få fat i det.
  • Sommetider fanger hunden altså ikke fasanen, det betyder jo ikke den ikke går på jagt igen. (kan personligt sige at Emma aldrig har fanget en måge, men det afholder hende altså ikke fra at løbe efter dem på stranden!)
  • Hvis hun slipper "fasanen" får hun den ikke igen, hun skal altså virkelig holde godt fast.
  • Der skal ikke gives en slip kommando, blot holde hende i halsbåndet og få "fasanen" til at være død så hun slipper.
  • Træne videre med det samme, ikke noget med at starte i grundposition (plads) hvis vi træner delmomenter, er det jo fløjtende ligegyldigt!
Da det overhovedet ikke er homogene hunde ej heller førere der deltager på sådan et kursus er det meget forskelligt hvad vi blev sat til at træne, hvilket jo bare er EKSTRA FEDT for os, for så får vi meget med hjem, som måske ikke er aktuelt for OS... ENDNU... men så kan man jo altid give det videre til træningskammerater eller sine egne kursister (og sidst nævnte kan godt glæde sig til at træne hos mig, jeg er spræng fyldt af ideer, jeg skal bare lige have lavet dem om til noget vi kan træne under de forudsætninger som vi nu har nede på pladsen).
En af øvelserne kalder jeg "Mor M/K er bedst i verden", den handler om at hunden skal lære at belønning er kun noget man får hos sin fører, og kom sig af at kursistens hund synes at ALLE mennesker er helt fantastiske, og det duer jo ikke når man skal gå lineføring at hunden hellere vil hilse på dommeren end at blive ved sin fører.
Derfor satte Helle sig med godbidder i lukket hånd, og hvis hunden gik mod egen fører, var der kæmpe jubel og masser af guffer.
Anden hund var nervøs anlagt overfor dommere og andre fremmede mennesker, og der skulle simpelthen trænes målrettet mod at gå frem og få sin guf tæt på dommeren.
Tredje hund, en hænge flagre hund, bliver belønnet med reb når den kan sidde i plads og tilbyde opmærksomhed, ikke noget med at sige navn igen og igen..eller forsøge at fange dens opmærksomhed, men når den tilbydder opmærksomheden så er der FEST!
Fjerde hund, arbejder fint i forhold til grundelementerne, men mangler træning af forstyrrelser, belønningen skal falde tæt på kroppen, fordi det er der vi gerne vil have hunden i fri ved fod, til sidst ænsede hunden ikke engang forstyrrelsen (Helle med godbidshånd).. og så er der belønning.
Fasanlegen kan også leges med godbidder, samme princip, hunden kommer til fasanen, aldrig omvendt.

Når vi afbryder øvelserne så holder vi break i 5-10 sek.. eller starter igen når hunden giver os opmærksomhed.

Sørg for at tilbudet om fest også lyder som et tilbud af en fest gennem tonelejet... ikke som noget vi bare forventer at hunden skal gøre!

Evt. træne at hunden ikke må tage godbid fra hånden, dog ikke til Emma da hun slet ikke er fræk nok og ivrig nok i at få sin belønning.

Efter frokost, som simpelthen var FANTASTISK..(hmm yndlingsord for denne weekend).. og smagte himmelsk (ikke at jeg har smagt himmel, men har hørt andre bruge ordet om mad ;-)) talte vi lige kort om fart.
Helle sammenlignede det lidt med at køre på rulleskøjter.. til at starte med kan man ikke have fart på, man er nødt til at vide 100% hvad man gør, det skal ind på rygraden INDEN farten kommer. 
I træningen skal der kun trænes en ting af gangen.. eks. enten fokus på fører ELLER hundens position ved benet.. 

Så skulle vi ud og have noget luft i hovedet.. da det blæste tæt på stormstyrke på toppen af Tuse Næs, fik vi vist alle rigeligt med luft!
Jeg havde valgt kegle med Emma, og hvordan vi kan træne den bedre, inden vi går i gang med at Cirkustræne den.
Vi skal træne med target og uden target, til Emma er helt sikker. Hvis hun vakler lidt, må jeg gerne hjælpe hende, trækleg ved keglen (fasanjagt altså)... tilbage til udgangspos.. og sende hende til keglen igen.. 
Generelt skal jeg være bedre til at afbryde hvis det er noget jeg ikke er tilfreds med, og belønne hvis jeg ER tilfreds.. (Ergo er jeg ikke helt klar med mine kriterier for Emma!)
Det blev også til lidt felttræning, fordi Emma, når target IKKE er der, er i tivivl om hvor hun egentlig skal være, måske fordi jeg har trænet FOR MEGET med target det sidste stykke tid. Der skal altså trænes kontrolleret med og uden target i feltet. 2X med, 3X uden, 1X med, 2X uden.. osv..

Så viste Helle os hvordan hun træner Pepsi i at lære at høre efter, det er det der hedder Cirkus!
Det skal kun trænes med øvelser som ER på plads i hundens hoved, og handler om at lære hunden at høre efter, at føreren skal lade være med at panikke over fejl eller usikkerheder. OG om at det er smadder spas at træne lydighed.
Gode øvelser til Cirkus (hvis de er på plads) kan være:
  • Indkald
  • kegle
  • felt
  • apport
  • spring
  • fri ved fod
Øvelser der er mindre gode til cirkus:
  • fællesøvelser
  • stillingsskiftet
  • næseprøven
I forbindelse med fællesøvelser er der ALT for mange førere som forlader deres små hvalpe alt for tidligt, Helle træner først fællesøvelsen ved at stå ved siden af hunden i hele øvelsen og så lidt længere væk osv.. (ala, man kan kun hæve et kriterie af gangen)...hvis hunden snuser når føreren står ved siden af den, gør den det nok også når føreren er gået fra den.

Noget helt andet...
Når vi går frem mod, felt eller kegle, vil vi ikke have fokus fra vores hund, da den skal kigge på keglen eller feltet og se hvad der skal til at ske.

Når vi træner indkald med hvalpen, skal den vænne sig til at se os fra flere forskellige sider, så den lærer hvordan vi ser ud.

Beløn det svageste moment mest.. det svageste moment varierer, når det er trænet et stykke tid, bliver det styrket, og så er det et andet moment der er det stærkeste.

I forhold til DVD'en, mente Helle altså at Emma var nervøs og derfor multitaskede.. Pepsi multitasker også (har gjort), fordi han mente, at det var så nemt, at han sagtens både kunne gå fri ved fod OG kigge efter damehunde.

Og således gik hele den første kursusdag.. :-)



Kommentarer

Populære opslag