Nu kan jeg ikke vente længere!

Stadig smukke og lækre Emma.. :-)
I min forrige blog fra marts, skrev jeg at vi behøvede længere tid, det har været et godt valg. Jeg har fået meget ro i maven over ikke at skulle ud at præstere.
I søndags var jeg ude og kigge på DcH prøve i Kalundborg, en af mine holdkammerater spurgte om jeg ikke fik vildt lyst til at gå til prøve nu jeg var der? ..næh.. det gjorde jeg egentlig ikke, jeg havde det fint med "bare" at kigge på. Fordelen ved prøven i Kalundborg var at det var muligt at følge med i næsten alle øvelserne samtidig, kun sporet foregik på en anden lokation.

Det gik rigtig godt med deltagerne og deres hunde, og det var en fra vores klub som med sin knap 1,5 år gamle hund vandt prøven i B-klassen med 196 point ud af 200 mulige, det var VILDT imponerende at se deres samarbejde og hendes evne til at støtte hunden!

Siden sidste blog har vi været ude og gå spor et par gange, først en gang i optøet jord, det blev til pløre, og selvom jeg havde lavet et LET ligeud spor i medvind på ca 80 skridt med godbidder og genstande undervejs gik Emma som om hun ikke anede hvad et spor var! :-/ jeg var dybt deprimeret... og besluttede mig for at lade spor ligge lidt længere tid.. det varede dog ikke længere end 3-4 dage, jeg kørte til en græsplet ved Ringsted tidligt om morgenen, det var vindstille, der var lidt fugt i græsset, men ikke så meget så plænen sejlede.
Her lagde jeg et u-spor, hvor jeg tydeligt markerede knæk så jeg kunne støtte Emma i god tid inden knækket, hvis vi altså nåede dertil. 
Jeg lagde få genstande og lidt godbidder undervejs, og lod sporet modne i knap en time.
Jeg fik også lagt et spor til Findus, som jeg gik mens Emmas spor modnede.

Emma var vildt tændt fra første sporfært, hun gik i et energisk, men ikke alt for hurtigt tempo, hun tog godbidderne og genstandene.. jeg følte mig meget lettet, hun gik over første knæk (10cm) så jeg holdt hende igen til hun fandt knækket (hun fandt nok godbidderne før knækket.. hmmm det skal vi lige se på).. fint resten af vejen, dog gik hun også over 2. knæk, men igen, det var min "gamle Emma" som ved hvad spor er som jeg havde tilbage.

Det lettede helt enormt, som hvis man har skrevet en stor opgave på sin computer og TROR det hele er slettet og væk, men så pludselig dukker op igen. :-)

Vores stuedressur er efterhånden også RIGTIG pænt, detaljerne er der og jeg skal til at træne længere pas ind i mellem, så vores prøve ikke bliver et ubehageligt chok. Fremadsendelserne begynder at sidde fast, vi havde to PERFEKTE fremsendinger i dag, Emma har som tidligere nævnt ikke det store problem med afdækning og indkald, det er det med at tage retning fra mig som det kniber med, men nu har vi trænet MANGE gange tag retningen og der ligger ALTID noget i den retning armen peger, og hvis ikke du tager retningen bliver du kaldt ind og så prøver vi bare igen, du skal ikke rende forvirret rundt ude ved pindene eller andet.

Feltsøget er også blevet meget bedre, vi veksler mellem supernemme, nemme og lidt udfordrende områder og genstande, sommetider må det bare gerne være let, især med en hund som Emma som nemt slukker hvis hun bliver udfordret over grænsen. Hun kan sagtens øvelsen, men mister hurtigt modet.

Alt i alt synes jeg, at jeg ser alle øvelser undtagen sporet til karakteren 10 til træning, og Emma viser at hun gider øvelserne, selv positioner under gang (sit, stå, dæk) derfor har jeg vovet at melde os til følgende prøver:

28/4 i Kerteminde (kombineret med familiecampingtur på Fyn)
26/5 i Holbæk
18/8 i Vordingborg
1/9 på Stevns

Det har været vigtigt for mig at der har været luft mellem prøverne så jeg kan nå at få trænet hende i mellem prøverne, det var jo lidt det som gik galt sidste år, vores prøver lå sommetider på ugebasis, og så kan det være svært at nå at få trænet delmomenter og motivation i mellemtiden.

Nu håber jeg på varme så vi kan få lidt gang i det grønne på markerne, samt en smule fugt, ikke for meget, det er sgu så hårdt at gå i det der pløre når man lægger og går spor :-)

Den 21/4 har vi selv B-prøve i Herfølge og jeg har meldt mig som sporlægger, jeg havde en klubkammerat på visit i lørdags til at vise mig hvordan det foregår, jeg håber at det at kende baggrunden for konkurrencespor kan give mig mere ro og støtte til Emma til at gå sporet når vi selv er til konkurrence. :-)


Kommentarer

Populære opslag