Tilbage til shaping..

Billed fra efterårsferien i Rørvig.. så smukt at gå i skoven om efteråret når solen titter ned.



Ja, som overskriften siger, så er jeg gået i gang med at shape Emma.

Det startede med at jeg ville aktivere hende, se hvad hun tilbød, og vupti, en flot stå-sid, med det rigtige bevægelsesmønster, det blev klikket og vold belønnet!!


Tror hun tilbød netop dette fordi vi har leget rigtig meget kaste bold bagover, hvor jeg står tæt på, så det bevægelsesmønster efterhånden sidder rigtig godt fast. Jeg nåede helt op på 1,5 meters afstand og stadig flot bagud-bevægelse med forbenene, og så fik jeg ellers blod på tanden.


Emma har nemlig også et “hul” når det kommer til at samle næseprøven op, og bære den. Jeg vil gerne have at hun gør som med apporterne, tager dem på midten og HOLDER FAST. For at gøre det nemmere for hende at forstå at det er det jeg vil have, måtte jeg få næseprøven til at ligne en apport. Det gjorde jeg ved først at tage nogle store papstykker (2X2 CM) og klistre på enden af næseprøven, det gik fint, hun tog den lige midt på da hun ikke kunne komme til andet.

Derefter tog jeg en anden med nogle mindre papstykker på (2X1 cm) fordelen er at jeg så kan dreje den, når den ligger på den ene led, så er den også løftet fra jorden, og lettere at få fat i, og når jeg så ligger den på den anden led, bliver det lidt svære fordi den ligger i samme niveau som jorden/gulvet.

Hver gang jeg starter, starter jeg lige et skridt længere bagud end hvor jeg sluttede, så jeg er sikker på at starte med en succes.

Hertil morgen startede vi med en uden pap på, og den tog hun lige på midten, vi sluttede med at hun sætter sig i plads uden at den ruller, så nu mangler vi bare det midterste, at løbe med den i munden uden at den ruller, det er bare lidt svært at træne på 2X2 kvm, så det gemmer jeg til jeg kommer ud hvor der er plads og hvor jeg husker at det også skal trænes :0)


I går var vi et smut forbi stranden på vejen hjem, jeg har tidligere haft stor succes med at træne ved vandet, og bruge det at Emma får lov at jagte fugle som belønning (hvis der ingen fugle er, er det også super fedt at hente en tennisbold i vandet). I går ville jeg gerne introducere hende for løb til kegle efterfulgt af apporten. Normalt vil jeg jo dele tingene MEGET op, og slet ikke vise hende at keglen har noget med andet at gøre. MEN øvelserne i eliten er noget andet på en måde. Der er nemlig to gange hvor hunden skal til en kegle og dirigeres videre derfra. Og for at Emma kan lære at der er to forskellige kommandoer til keglen (som forkommando til hvad der skal ske bagefter) så vil jeg gerne sætte det sammen. En anden fordel er at Emma både er glad for apporten og for at løbe til feltet, derfor kan jeg bruge de to øvelser som belønning for at løbe hurtigt til keglen og stille sig rigtigt, på den måde får jeg lavet en sammenkædning tidligt. Hun får dog kun lov at få sin belønning (resten af øvelsen) HVIS første del er udført rigtigt. På samme måde som med næseprøven, starter jeg lige et trin længere bagud end vi sluttede på sidst.

I går betød det at jeg stillede keglen, lagde godbid ud, sagde kommandoen (Emma er ligeglad, bare jeg siger noget løber hun), og klikkede da hun nåede ud bag keglen og skulle til at spise godbidderne. Så prøvede jeg igen, ingen godbidder derude, men klik og så ud og fodre med godbidder. Næste trin var at lægge tre stk. legetøj 2-3 meter fra keglen, for at se om hun stadig ville stoppe ved keglen. Det gjorde hun, blev klikket, fik guffer fra mig og så sendte jeg hende til legetøj på højre side, det legede vi med sammen og sluttede med flere guffer. (puha en masse godbidder min hund får ;o)) Vi tog et par gange mere på samme måde, dog kort afstand til kegle og legetøj, så ikke noget der skulle være svært.


Derefter gik vi langs vandet, Emma fik lov at jagte et par fugle efter flot plads, og sidste træning blev indkald med stå og dæk, trænet hver for sig, dog som Helle lærte os.. skal hunden dække, starter den indkaldet fra stå, skal hunden stå starter den indkaldet fra dæk. Så gik vi en lang tur oppe i det grønne skovagtige område, hvor Emma bare fik lov at rende og snuse. Rigtig dejlig dag og god træning med en super glad hund og en lige så super glad fører. :)

Kommentarer

Populære opslag