Siden sidst.. puha længe siden..

Jeg har nu ikke rigtig skrevet blog i mange dage.. faktisk ikke siden vi var til prøve i Lyngby den 4. juli og fik vores første LP3 første præmie. Så på opfordring og dårlig samvittighed skriver jeg nu lige lidt opdatering på Emmas og min lydighedssituation. :)

Siden prøven i Lyngby har vi trænet i den såkaldte ”Nørdeklub” og deltaget i en enkelt generalprøve ude i Viby, resultatet var at vi overhovedet ikke har styr på indkaldet med stå, selvom vi har trænet det flittigt med legetøj og andet sjov over hovedet, og uden og belønnet og været uforudsigelige m.m. og lige lidt hjalp det. Vi så også at Emma ikke er 100% sikker i næseprøven, og at jeg skal sørge for at vedligeholde fri ved fod så hun synes den er sjov, og ikke bare viser en vægelsindet fører der ikke ved hvor hun vil gå hen.

Tilgengæld er vores fællesøvelser, som så også skal vedligeholdes, ved at være rimelig sikre, hun kan stadig godt lægge sig i sitten, men dækken virker hun både rolig og tryg i. Alt med apport er også totalt fartøvelser, mens felt og stillingsskifte helt sikkert er øvelser der kan tåle at blive pillet fra hinanden i min barselsperiode og virkelig øvet forfra, for at få hende helt lækker i det.
Denne weekend var så weekenden hvor jeg havde ”planlagt” at blive lydighedsmester med min hund.. sådan noget planlægger man altså ikke BARE, der kan altid ske et eller andet som gør at man alligevel ikke scorer de flotte karakterer man har siddet hjemme i sofaen og forestillet sig.

Lørdag den 15. august i silende regnvejr lagde DKK op til internationale lydighedsprøver i Hillerød. Vi var hund nummer to, hvilket var rart for så kunne vi ligesom komme i gang inden vi blev alt for våde (a hva for noget??)
Fællesdæk (10) ok. Lidt nervøs er man vel altid når ens hund skal ligge i 4 minutter på fremmed grund i et vejr man måske ikke liiiiige har øvet så meget i..men det gik altså fint nok :)

Fællessid (10) ok Skam mig, her var jeg nærmest sikker på hun ville lægge sig, men jeg gjorde alt for at se ud som om det slet ikke regnede og tanker om dæk osv. Pressede jeg langt ud af hovedet, og pludselig var et minut gået uden at Emma havde lagt sig! :)

Fri ved fod (8½) nydeligt følge under gang og løb, enkelt flagren i en vending, hund hjælpes til lige plads med krop 2 gange. Det føltes bedre end i Lyngby, og på videoen kunne jeg se at hun var meget bedre med i omkring vendingerne, som jeg har kørt lidt kampagne på, både ved at belønne hende for at komme hurtigt rundt, samt at ændre lidt på min gang, så hun har bedre mulighed for at hænge på, dejligt igen at hun virkede meget upåvirket af vejret.
Mellem fri ved fod og stilligsskifte ventede vi i 3 minutter..muligvis pga noget kaffeanretning, men det er i hvert fald længe at holde damp og gejst oppe hos en våd hund, når man selv er ved at være en meget våd fører :)


Stillingsskifte (7) 2 ekstra kommandoer, hund bevæger sig en del frem. Tja.. Emma havde gang i lige at skulle se hvad der foregik i de andre ringe, omtrent samtidig med at jeg gav signalerne?? Og ja hun rykkede en del og startede med at ligge meget skævt, da jeg ikke fik tjekket at hun startede i en lige plads DOH!

Apportering (10) fint. Totalt yndlings øvelse, til trods for at hun skulle løbe ud mod publikum for at hente sin apport.

Springapport (10) fint. Også en meget attraktiv øvelse for Emma, noget med at bære ting i munden, juhu hvor det kører.

Stå, sid, dæk under gang (10) fint. Denne her øvelse er sjovere end fri ved fod fordi hun får nogle kommandoer undervejs.. plads er ikke en kommando tilsyneladende..derfor er hun mere tændt her, hvorfor jeg har brugt lidt af den til at træne fri ved fod. Men det gik i hvert fald fint :)

Indkald med stå (0) desværre løb hunden for langt før stop. Ja, det her er helt sikkert vores tydeligste akilleshæl i den LP3. Og jeg så video mange gange inden jeg gik i seng lørdag aften for at tænke på noget alternativt til søndag, for det er helt sikkert at vi ikke har det samme billede af hvordan det skal se ud.

Fremsending (7½) hund dækker før kommando, rejser sig fra dæk på dommerens vær så god. Meget mystisk adfærd..Emma løber lige ud i feltet og dækker i en bevægelse og jeg står med min ”STÅ” kommando i munden og tænker hva dælen skete der lige der. Til træning øver jeg aldrig dækken i feltet, altid udenfor, jeg belønner altid ude i feltet mens Emma står, så det kom virkelig bagpå mig. Hun har heller aldrig rejst sig på dommerens vær så god før, heller ikke til nogle af vores generalprøver, men jeg forestiller mig at hun selv var klar over at der skete et eller andet mærkeligt i det felt og derfor var mere urolig?

Næseprøve (10) fint. Prøverne lå fint på række, længe siden vi har set dem sådan, men Emma laver et fint søg og ingen mærker i pinden.

Helhed (9) (rettet fra 9½) Et par som fungerer meget fint sammen desværre lidt for meget energi i enkelte øvelser ellers flot arbejde. Vil langt hellere have en hund der skal dæmpes lidt energimæssigt, end en der skal slæbes hele vejen igennem en prøve. Emma udstrålede (bortset fra i fri ved fod) glæde og energi trods møgvejret hele vejen igennem, og da jeg kom ud bagefter føltes det bare rigtig godt!

I alt 227 point ud af 280 og 3 point fra en 1. Præmie.
Jeg var nok lidt skuffet, men samtidig var det jo bare en dejlig prøve, jeg havde den gladeste hund med i ringen, og den gladeste hund med UD af ringen også, så jeg er slet ikke utilfreds, vi har masser af tid og jeg vil hellere have en sikker første præmie og 6 10-taller er ikke en dårlig prøve, vi har bare lidt huller, noget der skal pilles helt fra hinanden i vores barselspause og så vender vi tilbage til foråret og tager dem alle sammen! :)

Søndag skulle vi bedømmes af Hans Ove og jeg havde lagt en plan for indkald med stå som jeg glædede mig til at prøve af, normalt ville jeg aldrig ændre noget lige inden en prøve, men da det ikke virkede lørdag at gøre som vi plejer havde jeg ikke andet at gøre end at prøve.
Fællesdæk: (9½) benkommando nja.. havde to dæk-kommandoer, men ikke noget med benene, men pyt pyt.

Fællessid (10) ok Dejlig, det virker det vi gør, jeg sørger for SLET IKKE at kigge på Emma, men tænker så meget på sid og ellers ingenting og udstråle ro og harmoni i kroppen og så kigger jeg ca. 10 meter henover hovedet på Emma, det støtter hende og jo flere gange vi får gjort det, jo mere tryg bliver hun tror jeg.

Fri ved fod (9) et par små skæv pladser Dejligt følge, dog dypper hovedet lige på hende et par gange, hvilket er meget bedre end at hun sagtner bagud, men ikke tilfredsstillende, prøvede virkelig på ikke at presse hende i vores skridtøvelser, og jeg tror faktisk det virkede, dog stadig nogle skæve pladser, men fremskridt og det er bare nice! :)

Stillingsskifte (9) hund bevæger sig lidt frem. Ingen ekstra kommandoer i dag, Emma ser/hører alle dirigeringer, vi har stadig problem med stå-sid og stå-dæk, hvor hun rykker frem, i stå-dæk endda sidelæns? Endnu en af de der øvelser der skal pilles fra hinanden og startes om til september :)

Apportering (10) ok. Emma får altså lige trådt på apporten inden hun samler den op, vi skal lige have arbejdet med præcision tror jeg, men absolut fedt med en hund der bare blææææser ud til apporten og tilbage til føreren, end en der slet ikke vil rykke sig ud af stedet.

Springapportering(10) fint. Ja, det går god, masser af fart og glæde og lige plads.

Stå, Sid og dæk under gang (10) fint. Det samme som lørdag, hun synes det er sjovt at indtage positionerne, og har så vidt jeg har kunnet se, ingen problemer med at holde poterne i jorden mens jeg bliver dirigeret frem og tilbage.

Indkald med stå (8) Ekstra kommando, et par ekstra indkald, hund standser hurtigt og lægger sig, ekstra kommando. Ja, hvad foregår der her? Vi har jo fået at vide at ståen skal indlæres visuelt, altså med kropskommando, og dækken med lyd.. Emma HAR lært dækken men ikke ståen.. så jeg tænkte at jeg ville prøve at sætte lyd på, hvilket Emma tolker som en afdækning. Hun får en ekstra dækkommando inden jeg går, tror simpelthen ikke hun hører den første pga vinden, og hun skal så også kaldes ind et par ekstra gange (usikkerhed eller vind?) og så får hun både ståtegnet og lyden ”Stå”, og så får jeg hende op i en stå, hun galoperer ind i plads (YES!) men hun er også så langt fra mig at hun kan nå op i det tempo, det er vi jo ikke vant til i denne her øvelse.

Fremsending (9) ekstra dækkommando. Efter lørdagen ville jeg bare sende hende direkte i dæk, Emma er vant til at få to kommandoer (hun er meget billedfokuseret) og derfor dækker hun ikke i første omgang (dumme fører, jeg skulle bare have sagt ”stå” først) det er det der med at lave om på billederne i mellem to prøver.. tsk tsk.. Ellers går øvelsen fint og hun bliver liggende til jeg kalder.

Næseprøve (0) hund finder desværre ikke korrekt genstand. Emma snuser rundt i en hulens fart, jeg skal til at berolige hende og lyde kedelig når jeg sender hende ud, for at hjælpe hende med at koncentrere sig, hun kender øvelsen og har ingen problemer med at diskriminere, så hun skulle lige have haft roen med sig. Dog vil jeg også sige, hun er stadig meget ung og det her er sidst på prøvedag nummer to..så mon ikke også hovedet har været friskere?

Helhedsindtryk (9) Dejligt opmærksomt samarbejde, arbejdsivrig og sprudlende hund der derfor kan komme til at virke upræcis. Roligt og disciplineret fører arbejde der støtter hunden godt. Okay prøve, selvom pointene ikke tæller sådan rigtigt, tæller de alligevel. Rigtig mange forbedringer er det blevet til, og igen havde jeg den gladeste hund med ud af ringen, til trods for et nul i næseprøven (det er altså lidt surt at slutte sådan en prøve med et nul..)

Glæder mig rigtig meget til at træne frem mod prøven i september hos Spanielklubben!
Sad og så video af Skoj Nina Svartbergs toller. De har været oppe i eliteklassen og der var nogle ting der smuttede undervejs, det er rart at dem der har langt mere erfaring også gør noget forkert sommetider, at de også får dårlige karakterer, for så føles det mere okay når det ikke går som man forventer selv. :)


Kommentarer

Populære opslag