Prøve i Fakse

Til prøve i Fakse....Vældig kæk og tilfreds hundefører, lige inden hun går ind og får hunden til at lave to nuller.... tsk tsk

Afsted til prøve endnu en gang :-) Men jeg VIDSTE på forhånd at sporet var tabt, resten havde jeg god mavefornemmelse med.. f.eks. vidste jeg at jeg ville bruge "sit" i stedet for "op" og "dæk" i stedet for "ned", det havde jeg trænet og det gik fint, der er jo ingen grund til at blive trukket når hunden kender begge kommandoer.. og så ville jeg fremfor alt huske at fortælle at "min hund bakker på plads"!

Vi ankommer til pladsen kl. 7:20, og kl. 7:50 er der orientering, vi er i alt 73 hundefører i C- og B-klassen, så det er noget af et arrangement (45 B-hunde!!!) Det fungerer sådan at man bliver delt op i hold og cirkler rundt hos de forskellige dommere, i går var der 6 forskellige dommerhold, men der var to forskellige spordommere, derfor skulle vi forbi 5 dommerhold hver. Stor ros til Fakse for et RIGTIG godt arrangeret stævne! Der var stort set ingen ventetid, før alle var færdige kl 13.. derfra var der så 2 timers ventetid på resultater :-/ da der var 4 løbske tæver..

Vi kom på hold med nogle fra vores egen klub, og det er jo det hyggeligste, men ellers er der RIGTIG god stemning til sådan nogle DcH-prøver, alle snakker med alle, omtrent som til en DKK prøve :-)

Vi var sidste hund i gruppen, og det passede mig rigtig godt, for så vidste jeg at jeg havde GOD tid til at lure af hvor og hvordan de forskellige øvelser skulle foregå, og jeg kunne planlægge at lade Emma ligge så meget som muligt i bilen.. især i den kulde, så var der ingen fare for at hun skulle dø af hedeslag!! ;-)


Goddag Fotograf! ...fotograf: Lene Nystrøm 

Resultatet af vores prøve blev som følger:

Øvelse 1: Fri ved fod: 9 point, Emma hænger lidt i langsomgang og en smule i vendingen mellem gang og løb, normalt ville de ikke trække for det, men da der er aspirant på bliver regler endevendt for at få lov for at trække eller belønne i en hundeførers præstation, og 9 var en flot karakter på denne dag :-) Men er dog ganske enig med dommerne i at hun ikke var hvor hun skulle være ;-)

Øvelse 2: Stå: 10, meget sikkert, og fint følge i opmarch (voldsomt ord for fem skridt i rask gang)

Øvelse 3: Sid: 0, tja.. altså jeg var jo SIKKER på at hun kunne sin "sit"kommando, men jeg har simpelthen belønnet for hurtigt, dvs at jeg til prøven havde en hund som sad i hug... det var jo der jeg hjemme havde belønnet hende hver gang .. :-/ så det var lige 10 ellers sikre point ud af vinduet der..

Øvelse 4: Dæk: 10, skulle ikke nyde noget af at sige "dæk" her, så hun fik den velkendte "ned", og lagde sig.. hele vejen ud til skjulet tænkte jeg at det var mærkeligt at dommeren ikke sagde "ja, tak"... så overbevist var jeg om at hun ikke havde lagt sig.. tsk tsk.. stol nu på din hund altså!! ;-)

Øvelse 5: Apport, 10, det går fint, flot ind og sidde foran uden ekstra kommandoer af nogen art! :-) Sådan skal det bare fortsætte.

Øvelse 6: Spring, 8, Emma kommer skævt ned og skal til at gå i plads, resultatet er at hun sidder i 90 graders vinkel ud for mit venstre ben, aspiranten kommer til at sige "ja, tak", hvorved jeg så ikke får afsluttet øvelsen, men Emma sad altså næsten i plads, og det trækker 2.. forsøgte ellers at give ekstra kommando, men da jeg skal stå LIGE FORAN "springet" er der ikke meget tid til at rette en hund op som løber skævt :-( Den der skal bare være der, for det er bare nogle dumme point at miste når hun nu har lært det i apportøvelsen..

Øvelse 7: Fremadsendelse, 0, Emma får slet ikke rykket sig ud af stedet.. og jeg ved godt hvorfor, 100 meter fra hvor vi står er der en som laver rundering med sin store hund.. og det synes Emma hellere at hun lige må sikre sig bliver deroppe, derfor har jeg INGEN kontakt med hende OVERHOVEDET!!!... alligevel forsøger jeg at gennemføre øvelsen.. dumt, jeg skulle selvfølgelig have trukket tiden bare 15 sekunder mere, så havde der været ro på oppe ved det andet dommerhold, så fik jeg da lært det ;-) udover det er dette en øvelse som vi skal træne (vi starter i morgen til fællestræning med Dil og Paul ;-) jeg har et par planer)

Øvelse 8: Rundering, 10, Nydeligt arbejde af min dejlige hund..Runderingen ligner RIGTIG meget den vi havde i sidste uge i Kalundborg.. levende hegn med et hul i og figuranten står længere henne EFTER hullet som hunden når før den når til figuranten. Emma gjorde præcis som sidst, flot hen til det tomme skjul, og fint hen til mig.. videre ned langs det levende hegn, ind i hullet og jeg sørger for at holde min K-Æ-F-T!... og ganske rigtig, Emma får færten af figuranten, giver et bjæf, ud på den side af det levende hegn hvor hun kom fra.. fuld sprint til figuranten, stopper 2 meter før, letter lidt fra jorden og møg-gøer PRÆCIS som hun skal, men god afstand til figuranten!!! (belønningsstedet ved hjemmetræningen er blevet stor godbid kastes mellem forben langt bagud nede ved jorden!!!).. og da jeg kommer op rykker hun derfor ikke hen til figuranten, for det er ikke derhenne gufferne skal hentes mere!! :-D første gang til prøve vi får 10 i denne øvelse, som er HELT ny for mig og DKK hunden, det er altså noget der VARMER! :-D

Øvelse 9: Spor, 0,2, genstande, 0, tja.. der er ikke så meget at sige her.. ALDRIG har Emma set så blank ud i en sporøvelse før, jeg kom dårligt afsted fra startpinden før Emma blev hevet af med et "Ja, tak".. det var endda dårligere end jeg havde forestillet mig.. og så kan man lære at det er sådan det går når hundeføreren skal forcere alt muligt som hunden SLET SLET SLET SLET IKKE er klar til at præstere endnu! Jeg har i dag fabrikeret sporkort som skal udfyldes, spor er en ENORMT krævende og omfangsrig øvelse, faktisk er det efter min mening en hel sportsgren i sig selv, og her duer det overhovedet ikke at gå for hurtigt frem!... 

Mine sporkort er delt op i: ligeud spor (knæk på 180 grader), knæk på 170 grader, knæk på 150 grader, knæk på 130 grader, knæk på 110 grader, knæk på 90 grader, knæk på 70 grader, knæk på 50 grader... og når vi når dertil, så er vi klar til A-klassen.. men vi starter med ligeud spor!
På hvert sporkort skal forskellige punkter have et hak for godkendelse før man får lov at gå videre til næste sporkort! punkterne er:  længde på sporet, hvor længe har sporet ligget før det gåes, vindretninger, afledning på sporet, underlagstype (græs, muld, nysæd), tørhed på underlag, godbidsantal, temperatur i luften, vejrforhold (regn, sol, overskyet). Der er altså NOK hunden skal lære og så er der det med koncentrationen efterfølgende, det kan altid gøres svære med spor!

Øvelse 10: Fritsøg, 9, genstande 9,5, jeg fik luret på hunden før mig, og set hvordan føreren stiller sig i hjørnet af området, og at hendes hund KONSTANT søger UD af feltet og i stedet for at hun flytter sig længere ned af den side hun står på, bliver hun i hjørnet og skal konstant kalde hunden tilbage i feltet! Jeg er glad for, at jeg har taget fokus på denne øvelse, og til træning altid sender Emma ind midt i feltet, ofte ligger der en genstand ca i midten og ellers er der god mulighed for at fange noget fært i luften på vej ind i midten eller når hun står derinde.. Emma trak også op mod samme side som den forrige hund var ude af, men kun een gang, men det trækker altså stadig at skulle kalde sin hund ind i feltet, resten af hendes søg er jeg SÅ tilfreds med! den første genstand er en arbejdshandske og Emma synes at den skal hapses og rystes lidt, det er selvfølgelig ikke ønskeligt og trækker også en halv karakter, men jeg vil skide store huller i det, for det viser mig at Emma synes at øvelsen er sjov!!! og da søget kun er ganget med 1 er det BILLIGE point for at hunden er glad i øvelsen. Genstand to et trækketov kommer hun med helt reglementeret og uden at skulle besørge mellem genstandene!! nu har vi to prøver i træk haft succes med det frie søg, det er bare SÅ fedt!... endvidere har jeg herhjemme trænet det i mørke, altid med genstanden lige foran hende, men hun er stadig nødt til at bruge næsen, og belønningen er ALTID VIIILD leg med første genstand og stor bunke godbid for anden genstand :-D

I alt.. fordi det er sjovt at tælle til denne prøve:
fire 10 taller
en gang 9,5
to 9 taller
et 8 tal
fire 0'er (et af dem skulle have været 10, men sådan kan man jo altid sige)


Synes denne statestik er lidt sjov, fordi enten er vi ret skrappe til det vi gør, ellers magter vi det slet ikke.. SPOR og fremsending skal der ses nærmere på i de næste mange måneder (fremsendingen kommer nok FORHÅBENTLIG hurtigere på plads end sporet) næste prøve er den 29/4 på hjemmebanen i Herfølge, og der er målet med hensyn til sporet at vi kan komme til første knæk uden at nogen af os går af.. jeg regner ikke med at være klar til knæk på det tidspunkt, men hun skal lære at følge sporet ligeud inden den 29/4 udfra devisen.. 
"Et spor om dagen, giver succes på bagen!"
Således at når Emma står ved startpinden ser hun MEGET sikker ud! :-D
Hav en dejlig påske! :-D




Kommentarer

Populære opslag