Træning af Emma i fremtiden...


Emma på stranden, fuld fart frem.. præcis som hun skal være :-)


Efter jeg har fået rystet mit fundament i weekenden, er tiden nu kommet til at mærke efter hvilke metoder jeg vil tage med mig, og hvilke metoder jeg vil lade ligge til en anden gang/hund, eller måske slet ikke.
Jeg vil helt sikkert prøve at bruge øvelser som belønning. Jeg vil tænke meget over hvordan jeg skal se ud til prøverne, og derfor også hvordan jeg skal se ud til træning. 
Jeg vil rigtig gerne booste Emmas selvtillid, så hun kan mærke, hvor fantastisk jeg synes hun er, MENS hun udfører øvelsen.
Jeg vil træne til situationen, hvor hun skal kunne præstere. Jeg vil give Jonte ret i, at det som fører kan være en fælde (som man ofte falder i), at fokusere på miljøet og omgivelserne, frem for det man kan træne (sig selv og hunden). Jeg vil blive endnu bedre til, at holde fokus på hunden når jeg er nervøs, fremfor hvem der er dommer, hvordan vejret, pladsen og de andre hundeførere er.
Jeg vil som et forsøg prøve/afprøve Emmas læringskurve, hun er INGEN border collie, men jeg vil alligevel teste om vi kan sætte kravet op, det er jo ikke være end at jeg kan sætte det ned igen. I weekenden så jeg nogle MEGET dygtige hunde, som bestemt var klar til at få sat kravet op, det der sker ved det, er at prøver bliver “piece of cake”, så hunden og føreren kan slappe af. 
Tror det var sådan jeg havde det, da jeg gik til LP1 med Emma. Vi havde allerede trænet os klar til LP 2 og var godt i gang med øvelser til LP3.. så hvis man træner højere krav, bliver prøvekravene nemt nok.
Jeg synes at det er super fedt at træne med Emma, men jeg må også være ærlig og sige, at fandtes der ikke prøver ville jeg ALDRIG komme ud og træne lydighedsøvelser. Så resultatet tæller altså en del i mit hoved, dog er det primært vores eget bedste jeg vil leve op til, snarere end andres bedste.
Jeg skal også lege cirkus med de momenter som Emma kan, som jeg er tilfreds med isoleret set, så vi får trænet samarbejdet som det helst skal være, hunden yder det det som føreren beder om. Det lyder hårdt måske, men det er jo et eller andet sted det som de fleste hunde er avlet til, tilfredsstille de behov mennesket har. Og så længe jeg husker at fortælle Emma, at jeg er yderst tilfreds med hendes indsats, så kan jeg ikke se noget problem i det, de fleste øvelser elsker hun jo. :-)
Jeg skal have lavet en fast træningsplan, faste tidspunkter som er hellige til hundetræning, så jeg er sikker på at vi kommer videre og ikke bare står i stampe i øvelserne. Det er så “nemt” som selvstændig at åbne sit skema så der hele tiden er mulighed for at tage kunder ind. På den måde kommer jeg let til at glemme den faste træning med hundene.
Det er gået rigtig trægt her på det seneste med det. Så fra nu af hedder det træning lørdag i Herfølge DcH (11:30-13:00), samt træning søndag formiddag inden egne hold (9:15-9:45), derudover træning tirsdag og torsdag morgen efter aflevering af ham den rødhårede, med små momenter, gerne på forskellige steder.
Det bliver med træningsplan som i gamle dage hvor jeg sætter mig ned og laver en liste over momenterne, hvor langt vi er, og planlægger nogle måneder ud i tiden, hvor meget skal der hæves på kriterier, hvilke miljøer mangler vi at træne i osv.
Skal også have lavet aftaler om fast træning med træningsmakkere måske en eller to gange om måneden, det savner jeg nemlig :-)

Kommentarer

Populære opslag