JUHU! LP1 LP2 LP3 Emma! :)

Endelig oprandt dagen hvor vi var klar til LP3, eller det skulle vise sig om vi nu var klar. Jeg havde bare glædet mig SÅ SÅ SÅ SÅ meget til denne dag siden vi i december var oppe til en uofficiel prøve i Roskilde i netop LP3, som faktisk viste at Emma kunne øvelserne, men også at hun var noget usikker, og derfor har vi ventet helt til nu med at gå op, hvilket Emma især har haft rigtig godt af.


Prøven i dag foregik i Lyngby, i højt og flot solskin, en vaskeægte stranddag. Vi skulle dog ikke på stranden, men udføre de 10 øvelser en LP3 prøve består af. Heldigvis er pladsen i Lyngby omkranset af en masse høje løvtræer med store kroner som i skyggen kan huse en masse entusiastiske varme hundefolk og deres firbenede venner :)


Der var en hund der ikke var dukket op før frokost, og der blev lidt rod i katalogrækkefølgen, men der var rimlig styr på det, og omkring kl. 15 var vi klar til første del af vores prøve, nemlig fællesøvelserne, som tidligere har været vores rigtig svage punkt.

Jeg skal her huske at udbringe en tak til Megan og Paul for at gøre som de plejer, så Emma følte sig så tryg som muligt ;0)


Fællesdæk: 10, ok (på videoen kan jeg se hun ligger noget uroligt to gange, men hun piver ikke og virker rimlig rolig og afslappet)

Fællessid: 9, Hund lægger sig efter 58 sek. (øvs! men det træner vi bare på, jeg ved ikke præcist hvad der får hende til at lægge sig)


Så var der lige en lille pause på 40-45 min, inden vi skulle ind og i gang med programmet, vi fik os en lille hyggesludder med ringsekretæren inden start, Emma var bare tændt og tiggede om godbidder ved at stikke hovedet frem mellem mine ben. Et signal om at hun er klar til at arbejde for guffer, og "kom så i gang mor!"

Hans Ove blev klar og vi gik i gang :)


Fri ved fod: 8½, hund hænger et par gange og skv. pladser ellers opmærksomtfølge. (Da jeg gik denne her fri ved fod havde jeg ikke helt så positiv en opfattelse af det, og det er nok derfor at Emma hun begyndte at hænge efter alle omkring vendingerne. Da jeg så videoen var jeg lidt mere positiv, men der er masser af detaljer og mere grove træk der kan blive pænere, men det er sjovt med fri ved fod, fordi det er svært at se 100% hvordan det går, det er lettere med flere af de andre øvelser hvor man ser på hunden mens den præsterer)


Stillingsskifte: 9, ekstra komm. ved første position, hund begvæger sig en smule frem ved 5. position. ( rækkefølgen var dæk-stå-dæk-sid-stå-sid-dæk, ved første skifte sætter hun sig i stedet for at stå, vi har trænet meget meget sid i forhold til fællessid, måske er det det hun tænker, resten af positionerne indtager hun uden problemer, hvilket også er alm. for hende, ligeså er det at hun rykker frem i stå-sid skiftet, er rigtig godt tilfreds med det)


Apportering: 10, fint ( tja.. hun har det nydeligste tilbageløb og det er det jeg hæfter mig mest ved, fordi hun tidligere har travet tilbage, så det er rart at det i det mindste er samme gangart, der er stadig tempoforskel, men det kan jeg leve med.)


Springapportering: 10, fint (man har vel en retriever ;0), hun kommer kan jeg se på videoen, lidt for langt bagud efter tilbagespringet inden hun sætter sig på plads, så nu vil jeg gå i gang med at lave afstand 3 meter til springet i træning og kommende konkurrencer, hun virker så sikker i øvelsen at jeg ikke tror at det vil ødelægge noget, i forvejen er vi nok ude på over 2 meter.)


Stå-sid-dæk: 9½, skæv plads, ellers fint (jeg får næsten tåre i øjene når jeg ser det her, hun har så smukt et følge, i forhold til fri ved fod, fordi hun forventer at der skal ske et eller andet, og hun synes det er fedt at indtage positionerne, det skal jeg til at bruge til træning, fri ved fod og så sker der noget uventet, afbryde med guf, eller med leg, eller med en øvelse, rigtig surt med den skæve plads, og den er meget tydlig, mon hun tror at vi skal til højre i stedet for at stoppe?)


Indkald med stå: 9, lidt langsom i opstands. (ja, jeg synes faktisk hun når udover de 3 kropslængder, i hvert fald standser hun ikke som til træning, mit signal er elendigt kan jeg se på videoen, meget sløset og meget hurtigt væk igen, skal lige fintænke på om jeg kan udvikle det jeg har så jeg ikke starter helt forfra, men bestemt noget jeg VIRKELIG skal være opmærksom på! skal også have trænet det sidste stykke fra hun er stoppet og ind i plads, i går gik hun nærmest, men det har jeg styr på at træne :))


Fremsending: 8, et par ekstra kommandoer i det hund løber bagom. (Emma løber udenomfeltet, helt om til baglinjen, jeg giver hende en stå kommando og hun går ud af feltet, jeg giver stå kommando og hun er lige ved at løbe henimod mig, men fordi hun lige får lyttet standser hun og jeg kan give en ny felt kommando og hun kommer helt ind i feltet hvor jeg på en dækkommando får dækket hende med alle ben og poter inden for linjerne, resten af øvelsen fungerer helt fint. Vi er slet ikke færdige med det felt, jeg føler mig fristet til at lægge target ind igen, men så hun ser det, så hun ikke sænker hovedet, men holder fokus på mig, med det samme hun er kommet ind.)


Næseprøvesøg: 10, fint (Emma får kun søgt på tre, det er pind nummer to fra højre, hun er uhyggelig sikker i denne øvelse. På stranden i starten af ugen legede vi også søge, idet jeg tog nogle sten, holdt Emma for øjnene og kastede dem en af gangen ud og sendte Emma ud i sandet blandt andre sten for at finde stenen og det kunne hun bare, også selvom hun ikke anede hvor hun skulle lede)


Helhedsindtryk: 10, dejligt opmærksomt samarbejde. (Ja, hun knokler bare derud af, og vi samarbejder rigtig godt:))


i alt 260½ point ud af 280 mulige... og vores mål var 260 point og jeg er rigtig godt tilfreds med vores præstation her. :) første LP3 1. præmie i hus, glæder mig til Hillerød hvor vi måske får en eller to mere? nu får vi at se. :)


Jeg er bare så glad for at jeg ventede med at gå op med Emma til hun var klar, og til jeg var klar, det er så meget sjovere at gå op og få en sikker 1. præmie end at skulle hutle sig frem, som jeg har prøvet med mine to første hunde :)


Kommentarer

Paul sagde…
Endnu en gang til lykke! Det var en fornøjelse at se jeres supersamarbejde :-) I skal nok nå rigtigt langt!!
PS: Jeg gør alt hvad jeg kan for at vi IKKE gør som vi plejer i fællesøvelserne til de næste prøver!!!
Mette sagde…
Stort tillykke til jer, I er bare super gode. Og dejligt at du er på banen igen.

kh Mette, Choice og Maggie

Populære opslag