Man får ikke varmefri i DcH...

Søndag den 19/8 var ikke til så meget andet end strandtur, men vi havde en DcH prøve på Stevns

..For så havde vi fået fri i går... hele 32 grader kom diverse biltermometre op på i løbet af dagen.. PUHA!

Jeg havde forberedt mig ved at tage RIGELIGT med vand med til os begge, fire 2-liters flasker med postevand, jeg havde håndklæder med, så hun kunne få nogle over sig og nogle at ligge på.

Vi havde også rigeligt med godbidder og leverpostej med.

Vi fik startnummer 11, som ekvipage nummer 2 i gruppe 2, da ekvipage nummer 1 var løbsk, fik vi så æren af at være første ekvipage i gruppen. Vi startede med to dommerhold på pladsen, ligesom sidste uge.
Inden vi får at vide at vi er første ekvipage prøver jeg at visualisere hvordan Emma skal gå i fri ved fod lige ved mit ben, tæt i alle vendingerne ISÆR i langsomgang!

Her kommer pointene og lidt kommentarer fra dommerne og mig selv:

Fri ved fod: 7 (14): Hund bag fører i 2. vend., eks. komm, hund bag fører, vend. langsom, eks. komm. før løb.
Vores fri ved fod har aldrig været grimmere, jo.. dengang vi var bange for Palle Bergsø.. men det fik vi trænet væk, det kan vi også nu, men det er lige med at holde fokus.. selvom vi smider 6 point her. Denne gang kan jeg IKKE give skylden til underlaget, der var nærmest golfbane.. jeg tror at jeg fik varmet hende for lidt op inden vi gik i gang, og så at jeg er ved at få lavet et mønster i hovedet på hende, hvis vi kun går fri ved fod til prøverne er der aldrig guffer forbundet med fri ved fod, og så må det uværligt blive lidt kedeligt!

Stå: 10 (10): OK
Ikke så meget at sige, det var helt fint.

Spring: 10 (15): OK
Fedt at hun bare kan sidde lige foran, og få røven med sig i plads også :-)

En lille pause og så videre med dommerhold 2

Fremsending: 6 (12): Hund stopper op før føres komm., hund mangler 2 meter til linjen.
Det er lidt øv, men det er hvad der sker, når man ikke når at træne fremsendingen med hunden mellem to prøver, Emma ved jo at hun skal lidt derud inden jeg stopper hende og siger dæk.. hun prøver bare at være flink og foregribe situationen..det får man bare ikke mange point for.. desværre. En øvelse som skal trænes i første delmoment, løb laaaangt! :-)

Dæk: 10 (10): OK
Jeps, det er endnu en af de der øvelser som heldigvis bare kører, især når hun sidder lige foran, syntes dog ikke den var helt lige denne gang.. men tak for det dommer. :-)

Rundering: 10 (25): OK
FEDT FEDT FEDT, ikke en af vores fokusøvelser, men vi mister sommetider fordi Emma kommer ind og dutter.. men denne gang var den lige i skabet, det er ikke mange af de "dyre" øvelser vi formår at få fuldt hus i, så det er nice når det lykkes, dette er også Emmas yndlingsøvelse i hele programmet.. :-)

Så var der lidt mere pause inden turen til sporet, temperaturen var på dette tidspunkt kommet GODT deropad.. puha, Emma fik en skylder inden vi kørte mod sporet ved 10-tiden.. Hun fik også lidt at spise så hun kunne nå at lade op til at skulle gå spor.

Der var en del ventetid ude ved sporet, tilgengæld var der varmt, ingen luft, det var KNASTØRT græs, men jeg tænkte at det ikke var så meget anderledes end det tørre stubmark vi har haft spor på de 2 gange i denne uge.

Jeg varmede hende lidt op med genstande og belønning som Susanne havde lært os, skyldede hendes næse i lidt vand med hånden så slimhinderne kunne være fugtige..Inden vi går ud til sporet får Emma tisset en ORDENTLIG tår.. og vi går op til sporet.

Spor: 0,3 (0,9)
Genstand 3 (4,5): Flere genstarter, 1.side hund renser sig, henstilling om arbejde i fuld line, tilrettevisning, ikke i fuld line ved 1. genstand, øvelses stoppes da henstilling ikke følges.

Jeg gik op til sporet, 7 meter fra startpinden og satte selen på, hilste på sporlægger og dommer.
Jeg lod Emma selv få sporet og sagde "søge spor".. Emma gik langsomt afsted, men hun var i tvivl, jeg holdt lidt igen, til jeg fornemmede at hun vidste hvad hun lavede.. det gik dog ret skidt, hun flakkede ENORMT meget i sporet, jeg forsøgte at holde lidt igen, men ville ikke hjælpe hende for meget. På et tidspunkt stopper hun og jeg tror det er fordi hun har fundet første genstand, så jeg opfordrer hende til at samle op, men hun sætter sig og tisser!! shit det er svært for hende :-/ Jeg starter hende op på sporet igen (se så når man tisser så får man hjælp af sin fører!!!??? HRM HRM!!) Hun flakker videre, finder første genstand og kommer selv med den.. så jeg tror at NU har hun fattet hvad der skal ske, jeg roser hende, men hun går straks af sporet igen og leder efter mus :-( Jeg får henstilling fra dommeren om at han gerne vil se hunden arbejde i fuld line.. ØV altså, Emma stopper flere gange med løftet hoved og kigger lidt til højre og lidt til venstre.. det er sgu ikke let det her..efter kort tid stopper dommeren os, øv jeg var skuffet!.. Jeg ville dog give Emma mulighed for at finde anden genstand, og får lov at gå resten af sporet med sporlægger, hun ender med at gå over anden genstand da hun leder efter flere mus.. ihh altså.. Om det er varmen, underlaget eller en håbløs fører ved jeg sgu ikke.. efter det vi så i torsdags tænkte jeg at hvis hun bare fik lov at gå og gå skulle hun nok finde sporet, men altså, det var IKKE spor hun ledte efter der..
Morten gik spor med sin Bonus (sort labrador) efter os, han fik 9,4, og 10 for genstande, på sporet, så man kan godt i varme, knastørt græs osv.. Bonus og Morten er først begyndt at træne spor i år!! Det er bare så flot, og det er ret at have nogle forbilleder :-)

Efter lidt mere vand til Emma så vi kunne lade op til dagens sidste dommerhold i VARMEN (klokken var nu henad 11:30) og lidt Frolic (har hørt at der er en del sukker i dem..? jeg har endnu ikke fået købt energibarer til hende), gik det videre til kirsebærlunden, der var heldigvis skygge.. det havde vi dog ikke tid til at nyde for vi skulle på med det samme, hun fik lige lov at tisse og få sin belønning at se i bilen (det sidste leverpostej).

Sid: 10 (10): OK
Juhu! alle positionsøvelserne til 10 (selvom det også er dem som ikke giver noget er det et dumt sted at smide point!) Vi har haft en periode hvor hun ikke kunne denne øvelse (vi har i øvrigt også skiftet signal til sit her i foråret og den sidder nu :-)

Apport 8 (12): Hund renser sig, eks. kommando fra fører
ARGH LÆR NU AT HOLDE DIN KÆFT FØRER!!.. så havde vi sluppet med et enkelt strafpoint, jeg blev bare så ærgerlig, og Emma har fundet ud af at man kan få lyd ud af mig når man tisser.. tror jeg.. hun har ALDRIG tisset i apportøvelsen før.! Hun sidder pænt og afleverer og kommer flot ind i plads (mens fører overvejer kort at gumle sin tunge af!)

Frit søg 9 (9)
genstande 5 (10): Hund renser sig henstilling, flere kommandoer til hund om at komme hjem med genstand.
Hrm Hrm.. nu har jeg tilsyneladende lært at sige "min hund bakker i plads, jeg hedder Camilla og det her er Emma vi har startnummer XX", så kunne det være jeg skulle overveje at lære at holde mig til de reglementerede kommandoer derfra!? setuppet er en kirsebærplantage med rækker af kirsebær med buske imellem og åbne rækker mellem trærækkerne så man lige som har nogle løbebaner.. jeg sender Emma ind i midten, som jeg plejer at gøre. Hun bevæger sig næsten ikke, jeg er stille.. hun begynder at snuse rundt, og finder første genstand, hun kommer LAAAAAANGSOMT med den (usikkerhed!?), jeg opmuntrer hende, hun stopper og snuser, lægger genstanden, tisser.. argh!... jeg hører mig selv fyre en masse lirumlarum af til hende og forsøger at holde mund, Emma samler genstanden op, jeg roser hende kun let.. vi skulle jo nødig miste genstanden (som dog allerede ER mistet da jeg ikke kunne holde mund inden hun satte sig og tissede!)... jeg sender hende ind igen, med gejst i stemmen "Søge!".. hun ser spørgende på mig, og løber ned af næste række, helt ned og ud af feltet, jeg kalder hende ind i feltet og på vej tilbage til mig får hun fært af noget, jeg står og tænker, bare hun ikke spiser kirsebær eller skider, men tænker at det er bedst at holde mund, for hvis det er genstanden skal jeg ikke sige noget før hun er henne ved mig :-) Det er heldigvis den 2. og sidste genstand som vi får! :-) PUHA.. det var en LAAANG og VAARM dag! Men som altid MEGET lærerig. Jeg skal stadig arbejde meget med mig selv som fører både i prøve og trænings situationer, og det er faktisk cool nok at kunne blive bedre. :-)

NÅR DET SÅ ER SAGT!
Emma knokler fantastisk for mig HELE dagen i varmen, tror der var over 20 grader da vi startede på pladsen med fri ved fod!
Vi fik i alt 132,4 point, ikke fantastisk, men forbedringer i forhold til sidste uge og med et fratræk på 40,5 point alene på sporet, er det altså ikke så galt endda.. vi skal som tidligere nævnt ikke rykke op i år, jeg vil hellere lære en masse om at gå til prøve i DcH, for der er stadig små regler jeg ikke kender, og mange har jeg lært eks:

I Rundering skal hunden selv arbejde, hvis du giver mere end 2 kommandoer så bliver du stoppet
På sporet må du gerne give ekstra kommandoer, din hund skal selv samle genstande op, ellers trækker det mere, hvis ikke den gør det selv kan det være en fordel at give ekstra kommandoer.
I feltet skal du huske at dække din hund af inden den vender sig om.
Ekstra kommando i fri ved fod trækker 2, mens at det at hunden hænger kun trækker 0,5
Husk at sige at din hund bakker i plads, ellers trækker det 0,5
Hvis din hund sidder skævt trækker det 0,5, hvis du giver en ekstra kommando kan det trække op til 2 point at rette den.

Du må IKKE sige plads ved i gang sætninger, du må ikke røre din hund efter du har taget linen af

På sporet kan du få en anvisning af første knæk, andet knæk må du gerne vise hunden, det betyder I bliver trukket for at hunden ikke har løst nogle af knækkene, men I kan komme rundt og få begge genstande x1,5, hvis hunden har svært ved det.

Og så er der alt det jeg ikke har lært endnu :-)

Vi napser et år mere i B-klassen forhåbentlig og banker alle de andre, det er det jeg gerne vil!
Tilgengæld har jeg meget svært ved at forestille mig træne frem mod en A-prøve med Emma.. og da det er prøverne jeg brænder MEST for (konkurrencemenneske som jeg er) vil det nok betyde at vi skifter til agility, schweis eller andet når vi har fået begge oprykninger, den tid den overvejelse, nu er det mere sportræning med leverslæb den står på. :-)



Kommentarer

Populære opslag