Træning hos Charlotte mandag den 27. oktober 2008

Endelig blev det mandag igen, så jeg kunne få lov at komme op i Charlottes indendørs træningshal. Den var lidt koldere end jeg havde taget højde for, men mens vi trænede mærkede jeg det slet ikke, det var først da jeg kom ud i bilen næsten 2 timer efter at jeg var ankommet at jeg fandt ud af at jeg næsten var følelsesløs i fingrene.
Vores opvarmning var kontakt med hundene, men at hundene selv skulle tilbyde det. Så skulle vi prøve at gå hvor de var helt tæt på, og bygge mere og mere ud. I starten skulle der klikkes meget så hundene holdes glade.
Så tog vi fat i stå-sid-dæk under gang, men kun en position, så hunden kan overskue det. Vi havde fokus på flere ting, hurtig reaktion, vores egen gang og at hunden skulle blive i positionen når vi gik forbi. Jeg kan klart mærke en fremgang hos Emma i denne øvelse. Dog misser hun indimellem stadig, men det er ganske få gange, især hvis jeg skifter position, efter at vi har øvet f.eks. stå mange gange og så tager SIT.
Så skulle vi lege med feltet, vi øvede en slags fjerndirrigering, hvor hunden skulle stå på den ene side at feltet med front mod feltet og vi selv gik over på en anden side af feltet og gav "grønt lys" ;0) De første par gange havde jeg target med, jeg skal i gang med at øve en stå kommando med Emma, den viste Charlotte med Cassy, det så så let ud, da jeg så selv skulle gøre det satte Emma sig ned i stedet for at stå.
Vi øvede så stillingsskifte, og Charlotte mindede mig om at jeg kun skal belønne for ET skifte, dvs ikke både op i stå og ned i dæk, men den ENE af dem. Jeg valgte sid-stå og skulle så støtte hende fra stå til sid. Det gik fint. Vi snakkede om at have en hund der bakker ned i dæk, men det var vist ikke så vigtigt for Emma, for hun står så stille, at det ikke bliver noget problem bare at holde hendes bagpoter på stedet.
Vi sluttede af med fællesdæk og fællessid, jeg prøvede at variere afstand og tid som Mads foreslog mig. Det gik fint nok, hun nåede dog at lægge sig ned i sid til sidst.
Derefter måtte jeg hurtigt smutte da kl. var blevet 21:10, og arbejdet kaldte. En rigtig spændende dag.

Kommentarer

Populære opslag