Der er altid noget at tage med hjem...

Så kom prøven jeg havde glædet mig MEGET til...og på billedet ser det måske ikke opløftende ud, men på det tidspunkt havde jeg det faktisk helt ok, jeg havde regntøj med, gode guffer og en hund som ikke går fra hinanden bare fordi det regner...Selvfølgelig er prøver i tørvejr stadig mere attraktive, men regnvejret er jo ens for alle.


Jeg fik tjekket os ind, fik luftet Emma af, og fandt de to andre tosser som var kørt heeeele vejen til Odense for at gå til prøve.
Emma og jeg skulle starte på pladsen med stuedressurøvelserne, vi lå midt i vores gruppe, som nummer 5 ud af 10 (i alt var der 30 B-hunde med)..Det føltes rigtig godt, endnu bedre da regnen tog af. Da der var to hunde tilbage før Emma, gik jeg til bilen og hentede hende. 
Vi varmede op, øvede sit signal, med forkommando, vi øvede stå og dæk, sidde foran med apportbuk og hygge og nusse.. Så blev det vores tur, jeg fik Emmas opmærksomhed inden vi gik i ringen, hun virker meget påvirket af mit fokus på dommerne, hvilket jeg godt kan forstå.


Første øvelse er apport, og klaphatten her glemmer at gøre dommerne opmærksomme på at Emma bakke i plads.. DOH.. især hvis man har set min FB fra i går aftes.. 


"Så er tankerne begyndt at kredse om prøven i morgen... Huske huske.. Min hund bakker i plads, forkommando før stå, sid og dæk... Holde hunden glad!!!! LIGEMEGET HVAD gør Emma sit absolut bedste, og hvis hun ved, at jeg er helt tilfreds med det, så hjælper jeg hende til at yde en endnu bedre præstation, så er det bare om at holde hovedet iskoldt :-) og top fjolleglad!"


Apporten får vi 9,5 for, da det trækker 0,5 at hunden bakker i plads, hvis det ikke er sagt inden ..Øv, men god start rent øvelses udførelsesmæssigt da.. 


...og så knækker tråden for Emmas fører..


Dommeren siger at vi skal have en sid øvelse.. "ja ja, stå øvelse" tænker jeg, jeg bombarderer Emma med forkommando til stå øvelse, og går i gang, stiller Emma af og får et "ja, tak!" ... AIJ mand, jeg har sgu da ikke givet min hund et forkert signal vel.. det havde jeg SVORET ALDRIG skulle overgå mig.. men ak, det gør det når føreren fokuserer mere på forkommandoer, end på hvilken øvelse vi EGENTLIG skal i gang med..


Sid får vi altså 0 i. Jeg sørger for at voldrose Emma, hun er jo den lydigste dejlige hund, så det gælder om at lade hende vide det, og gemme "øv"-knuden i maven til hjemturen.


Stå øvelsen går sjovt nok rigtig godt, men den har vi jo også lige trænet.. tsk tsk tsk..
stå får vi 10 for.


Så er det fri ved fod, det går bare derud af, men igen i langsomgang er Emma noget trykket, så vi bliver trukket lidt, og ender med karakteren 9,8.


Dæk øvelsen, Emma gik helt i snus inden start, hele stuedressur halløjet foregår på en græsmark der har været ret høj, så der ligger en masse visne våde bunker afklippet græs, det må lugte EMINENT godt blandet med de der muldvarpeskud, Emma har i hvert fald svært ved at løsrive sig.. derfor kommer hun heller ikke ordentlig med i opmarchen, og jeg træffer det dyre valg at give ekstra kommando, det trækker altså 2 point (dog i en "billig" øvelse faktor 1), det virker, og jeg får hende med inden hun bliver dækket af uden problemer.. hun bliver også fint liggende, og kommer flot lige hen til mit indkald, desværre formår hun alligevel at sætte sig lidt skævt, og derfor bliver vi trukket yderligere 0,5 i alt giver dækøvelsen 7,5 point.


Jeg er på det tidspunkt SUPER tilfreds med Emma, jeg er rystet over mig selv, tænk at kunne glemme at rækkefølgen er ændret!!? totalt gammeldags DKK hjerne!.. Jeg har forsøgt at grave i mit hoved for at finde ud af hvad H...... jeg havde gang i.. jeg ved det ærlig talt ikke, men jeg har været på farten hele dagen fredag, og hele dagen lørdag, inkl. kursus i videotolkning, som FB-læsere vil vide at jeg også har haft en del besvær med, for lige at toppe det af, valgte jeg lørdag at tage med Rune og Gustav til dyreskue i Roskilde, i stedet for at gå hjem og hvile mit hoved.. men det kunne jeg have gjort bagefter, det gjorde jeg bare ikke, vi tog til kbh hvor Rune skulle lave lidt strøm, og vi lige kunne få lidt at spise alle tre... såe.. kl. var 20 da vi kom hjem, og så skulle jeg da liiiige lægge tøj sammen, se en film.. og vupti jeg kom ALT for sent i seng!! :-( Men så har jeg da lært det!!


Næste øvelse var sporet, og der gik nogle vilde rygter om at sporet foregik i meter højt græs, det nægtede jeg at tro på, men det var sandt nok.
Om morgenen havde jeg lånt sporsele og line til en klubkammerat som var kommet afsted uden hundetasken.. da jeg skulle til at afsted til sporet var hun imidlertid ikke færdig med at gå spor, og jeg blev lige et øjeblik febrilsk.. der kom dog styr på det, og længe inden vi fik lov at gå spor havde jeg fået både sele og line tilbage. Det gik i øvrigt super godt med holdkammeraten, hun fik sin første halve oprykning og hele 8,8 for sporet!! det er sgu flot, og jeg er svært misundelig :-)


Jeg var nummer 2 på sporet, og gik til det med primært nysgerrighed, Emma har ikke gået i meter højt græs før, da jeg mente at de ikke engang skulle gå i knæhøjt græs, jeg har derfor primært trænet på klippet græs.. men det kunne da være at sporlæggersspor ville være lettere for Emma at se/finde og der kunne umuligt være særlig meget vind nede ved kildefærten.


Jeg får gjort Emma klar i god tid ved sporet, så hun lige kan sidde og fornemme de omkring liggende dufte.. og holder ved linen til jeg kan se at hun har fundet den rigtige type fært (hun var lige ude ved et mosegrisehul)...


Det går rigtig godt i starten, dog synes jeg at hun går lidt vel langt uden jeg ser en genstand.. vi får en henstilling om at jeg skal følge min hund, så det må jeg jo gøre, vi er rimelig lige ud for retningspinden og jeg tænker om lidt må den genstand da komme, det gør den bare ikke, tilgengæld laver Emma et fint knæk, så jeg tænker at hun er gået over genstanden.. Så begynder Emma ellers på andet ben at rundere en del og snuse, spise græs og må flere gange hjælpes videre.. :-/ vi går af sporet (jeg har sporlægger mistænkt for ikke helt at have styr på sporet, for vi er gået langt af i forhold til hvad han bagefter viser mig)..men dommeren siger ja tak.
Jeg underer mig over ikke at have fået en tilrettevisning af sporet, og spørger til om ikke man både kan få henstillinger OG tilrettevisninger, men de mener åbenbart de har givet mig dem jeg skal have.. så det bliver til 3 og nul genstande :-/.. jeg er rigtig glad for at Emma tog første knæk selv, men er ret trist over at hun ingen genstande får, sidst fik vi 3,8 og der tog hun ikke selv nogle knæk overhovedet.. øvbøv..men god præstation når jeg sender hende ud i noget hun ikke har prøvet før.


Så tilbage til pladsen og lave de "vilde" stuedressurøvelser.. Spring, fremsending, rundering og frit søg...
Dommerholdet var EVIGHEDER om at dømme hver ekvipage, men jeg ville gerne have Emma ud og skide, så det ikke kom i det frie søg.. så jeg luftede hende nok lige vel meget.. men til sidst opgav jeg så endelig, og stoppede hende i bilen, indtil der var en hund tilbage, der tog jeg hende ud, og varmede en lille smule op, lidt dæk på kommando, lidt runderings-gø (med afstand), og nus og ros og klap... hunden før os er færdige og dommerne proklamerer at de HAR sagt at der nu er 5 minutters pause (hvilket de selvfølgelig skal have lov til!!).. det er bare surt at være en DØD-træt fører og en lidt små-træt hund...jeg begår endnu en fører fejl i at lade Emma være ude af bilen mens dommerne holder pause, for det er jo ikke kun 5 minutter, det er snare 10 minutter.. og øv da.. så jeg mister kontakten til hende og har svært ved at vinde den tilbage inden vi går i ringen.. 
Jeg får ikke sagt at Emma bakker i plads (samme fejl anden gang på samme dag!!!????), det viser sig desværre at det ikke har så meget betydning dog.


Spring, vi får 0, Emma løber simpelthen udenom springet til min RET STORE overraskelse, ved nærmere eftertanke har vi trænet en del at hun skal springe tilbage, da hun har haft skævsidninger foran når hun har skullet hen og aflevere apporten.. derfor stiller jeg mig lige foran springet, hvilket gør at Emma kommer endnu længere ud mod siden.. og altså lettere får lyst til at løbe uden om.


Fremsending, 0, vi så en del der havde svært ved det, men jeg synes at træningen med Emma går SÅ godt for tiden at jeg havde virkelig et kæmpe JA, i maven.. det starter også meget godt, 3-4 gode galopspring mod baglinjen, og pludselig sniger der sig nogle lavtflyvende svaler ind i Emmas synsfelt og mentaletilstand.. øv, Emma vender rundt og ser på mig, og så er det slut, jeg skulle have givet et ekstra signal til at hun skulle længere ud, men altså.. SUK! hun burde have så meget drift i den øvelse at der skal VÆSENTLIG mere end et par svaler til at forstyrre hende.. 


Jeg er på det her tidspunkt rimelig chokeret, men husker dog at hvis Emma skal synes det er sjovt, så har jeg et stort arbejde foran mig.. vi skal til runderingen, vi mistede øvelsen ved den seneste prøve i starten af maj på hjemmebanen.. så jeg vil gerne have den i hus i dag.. lidt samme setup som sidst, ned til tomt teltskjul (som dog i dag stod op, det gjorde det ikke i Herfølge).. og dernæst ned af beplantning med hul i, ingen problemer for Emma, hun kommer flot ud til det tommeskjul og til figuranten, uden at berøre, sidder hun, da jeg kommer ca på 0,5 meters afstand og gør ihærdigt, jeg kunne næsten ikke få hende med ud, da hun jo slet ikke havde fået sine guffer.. vi får 10 point for runderingen :-D dejligt med lidt opmuntring!


Dagens sidste øvelse er det frie søg, vi havde et super frit søg i mandags på pladsen, men det var i kort græs, ala det til prøven i Herfølge, det her er laaaaangt, ala det på sporet! 


Jeg får sendt Emma ind fra midten af langsiden og hun finder efter 15-20 sekunders søg en pung, jeg venter HELT til hun har løftet hovedet og taget et par skridt før jeg roser hende.. desværre lidt for meget i følge dommerne :-/
Sender hende igen, og hun søger, søger, søger, kigger op, søger søger søger, kigger efter mus i mussehullerne, søger, søger og søger.. desværre bliver vi stoppet inden hun finder anden genstand, og får en hulens masse guffer for at have søgt SÅÅÅÅÅ længe uden at skide eller tisse i feltet!.. vi får 6 point for søget, 3,8 for den genstand hun fandt, da jeg jo desværre i følge dommerne roste hende hele vejen ind.. :-((


Jeg var MEGA skuffet, på grådens rand... aldrig havde jeg troet at SÅ meget kunne gå galt på en eneste dag.. skyndte mig at sætte Emma i bilen og stikke hende endnu flere guffer, hun skulle ikke mangle noget, hun har gjort det så godt, men hendes føre.. herre dog hvor er det en elendig præstation.. og nu tilbage til overskriften!!!


PÅ vejen hjem, ringede jeg til Paul for jeg var godt nok trist.. så måtte lige have hjælp til mine nær-selvmords-tanker... (synes seriøst at en hund som Emma fortjener en bedre fører end mig!)...Janne skrev på FB at jeg var heldig at få den bedste hund med hjem, og lige der har hun ret, lige meget hvor lort en prøve er gået får jeg altid verdens bedste hund med hjem, sikke en gevinst!.. 
.. Men der er også MEGET andet at hente ud af sådan en prøve, og de dygtige hundefører sørger for at skrive ned og huske!! og det er så det jeg gør nu!


- Husk at hundeføreren skal være lige så frisk og veludhvilet som hunden, kæden er ikke stærkere end det svageste led, dvs. ikke noget aften/natteroderi dagen inden en prøve, og hold gerne hele lørdagen før en søndagsprøve fri til at slappe af og ligge i ske med din hund!


- Husk at skrive det du skal huske på din arm, F.EKS.  HUND BAKKER I PLADS!, gerne på højre hånd, så kan du være heldig at dommeren spørger til det når du giver ham hånden!


- Husk at få nok at spise og drikke under prøven så du ikke går sukkerkold, hvis du har været oppe fra kl. 6 og skal være frisk til kl. 15, så har helten (M/K) brug for mad og drikke, ellers går hun defekt! 


- Husk at bevare glæde hos din hund og dig selv (dette formåede jeg i dag, endvidere sagde spordommeren til mig at han synes jeg så ud som om jeg havde styr på det.. det tager jeg som et hak i cheklisten, se stolt ud over din hund!)


...Endvidere skal jeg have set på min forsatte træning af Emma, der er ikke prøve igen førend 12. august, og hvis vi ikke er mere klar end vi har været i dag, er det ikke sikkert at jeg stiller op..der skal virkelig tænkes i nye baner her.. hvis jeg kigger på mine mål er vi MEGET langt fra, jeg har rykket os i sporet, men slet ikke nok, så der skal lige stilles skarpt på træningsmetoder osv. Meget i denne prøve er dumme fejl som er lette at rette, men de er muligvis også lette at lave igen, derfor må jeg stramme op på mig selv!


Nu, vil jeg slutte min semi-lange blog og passe min seng, i morgen er der job og træning med Emma, og der skal lige tænkes lidt på hvad den træning skal bruges på!





Et billede af Emma i kanten af græsset på sporet, og ja ,det var præcis så højt, man kunne ikke se sin hund når den gik sporet, kun halen


Kommentarer

Populære opslag