Endnu en herlig oplevelse med træning :D


Hurra hvor det bare kører for tiden, og hurra hvor det bare smitter ned i hunden og tilbage i føreren.
I går var vi til træning hos Charlotte i Holbæk, det var rigtig godt.
Først skulle vi træne opmærksomhed med hunden, og så nogle øvelser fra weekendens kursus med Andreas Rundquist fra Sverige, det var noget med at hunden ikke måtte være for langt fremme, og noget forstyrrende træning med en targethånd som hunden ikke måtte dutte på. Hverken Emma eller jeg fattede vist helt denne øvelse.
Så blev vi delt i to hold, et spring hold og et indkaldshold.. først kom vi på indkaldsholdet, vi dækkede hundene af og skulle sætte os helt klare mål med hvad vi ville få ud af øvelsen. Jeg ville gerne have at Emma kom direkte hen til min hånd på hendes navn (efter kurset med Helle har jeg besluttet mig for at droppe plads da man vist ikke både må sige navn og pladskommando), jeg lavede det som et klasse 3 indkald, og faktisk var der flere forstyrrelser end man måske lige i første omgang tænkte på. Da vi var 4 personer som mylrede rundt mellem hinanden og kaldte ind "hulter til bulter", og alligevel kunne hundene fint finde ud af hvornår de skulle komme og hvornår de bare skulle blive liggende. Vi lavede 3 gode indkald, og så måtte det ligesom være nok.
Springholdet blev delt i to grupper, nogle der sprang og nogle der lavede stillingsskifte, jeg lavede dæk-stå skiftet med Emma, og hittede på at lægge den lækre, saftige, skønt duftende godbid bag hende, for hun ikke skulle tro at det gjalt om at komme så tæt på mig som muligt for hurtigt at kunne få godbidden, og det virkede... 3 gode skifter på ca 1-1½ meters afstand, og så lidt pause inden springet ventede. Emma skal hoppe 50 cm til prøven, så det skulle den også stå på i dag. Jeg valgte at øve klasse 3 da det er den der er vores mål. Først et tilbage spring, hvor jeg satte Emma foran springet med en super metalapport i munden, og så gav hende lov at hoppe, ikke med en pladskommando, men bare med et opmuntrende "JA!", hun sprang fint, og kom nogenlunde hurtigt i plads. Så tog jeg en fuld springapport øvelse og den gik endnu bedre, med mere fart og præcision end vores forøvelse. Så jeg valgte at stoppe der.
Så var det tid til fællesøvelser med forstyrrelser, først i dækken, hvor vi blev sendt ud og stå med ryggen til hundene, en masse hvor vi gik forbi vores hunde, og endelig en omgang hvor vi gik i ring om alle hundene.
Så en sid, hvor jeg belønnede efter ca 35 sek. (JUHU det var flot), og igen belønning efter 20 sek.
så blev det tid til felt, jeg ville gerne se Emma storme ud i feltet og stille sig i midten bagtil og så bare blive stående til jeg sagde at hun var dygtig. De sidste mange gange til træning har hun løbet lige ind i feltet for så at dreje til højre og stille sig helt ude ved stregen i højre side.. MEN! hertil aften gjorde hun præcis det jeg havde "visuliseret"/ ønsket mig.. og jeg var så glad, her fik Emma aftenens største ration godbidder, og ikke mere felt der.
Inden vi gik i gang signalerede Emma HELT klart at hun havde set feltet, så jeg droppede vores forkommando, for hun ville bare AFSTED, så hun fik værsågod at spurte kommandog med det samme. Jeg ved at jeg til prøven skal være SUPER SUPER klar og vågen, for hvis hun signalerer til mig at hun har set feltet, så kan hun godt finde på at løbe på forkommandoen, og det mås hun ikke.
Mens de andre talte om..noget jeg ikke helt kan huske lavede Emma og jeg lige lidt stop/frys øvelser med godbid kastet overhovedet.. og så var det vist også ved at være slut med godbidder i min lomme..
SUPER SUPER træning og jeg kunne ikke falde i søvn da jeg kom hjem.. det er så fedt at føle at jeg er kommet tilbage på ret kurs igen, efter at have brugt lidt tid på at spekulere på, hvordan alt det her træning skal skrues sammen, og hvordan det skal føles inden i. :0)

Kommentarer

Populære opslag