Ned af bakke op på bakken...


Denne her weekend har været meget lærerig for mig.

Jeg har fundet ud af hvor meget Emmas glæde og samarbejdslyst med mig betyder.... RIGTIG MEGET!

Jeg har også fundet ud af hvor let Emma hun bliver bange, og at jeg sommetider skal tænke en del mere før jeg handler.

Jeg ved at selvom Emma bliver bange er hun forholdsvis hurtig at vinde tillid hos igen, det er et spørgsmål om at være den leder der sørger for at hun har det godt, og ikke udsætter hende for mere af det hun ikke kan lide.

Det er svært at være en god leder når man er bekymret for sin hund, så er det meget lettere at pyldre den, men det gør en god leder ikke.

Hvad handler alt det her om.... sådan mere konkret fortalt?


Jeg vil gerne advare om at der kommer til at stå nogle lidt skidte ting her, men det ender godt til sidst.. Jeg har været et fjols, jeg gør det aldrig igen i den sammenhæng.


Jeg går til apporteringstræning med Emma, jeg vil nemlig rigtig gerne bestå prøven i Herfølge Køge jagtforening den 5. juni sammen med Emma. I apporteringsprøven er der også en del hvor hundene skal testes for om de er skudrædde. Da vi endnu ikke har prøvet det i Glumsø hvor vi træner, tænkte jeg at jeg da godt lige kunne for bonden som selv går på jagt med sin labrador til at affyre et skud, mens vi sad ved siden af. DUMT DUMT DUMT DUMT!!!! LAD VÆRE MED AT GØRE DET MED DIN HUND!

Men, min dumhed stoppede ikke der....DESVÆRRE!

Emma skulle jo sidde i plads, og jeg fik Rune til at kaste med dummy... DUMT DUMT DUMT...

Emma blev meget forskrækket ved skudet, hun bemærkede tydeligvis at hun sad i plads, og at der kom en dummy i luften liiiige inden skudet. Det var "kun" nødvendigt at skyde een gang.. hun var rigtig bange..Nu havde jeg en hund der ikke ville sidde i plads, og var bange for dummyer.. Emma besluttede sig for at hun resten af tiden helst ville være inde i bilen. Jeg fik dog øvet noget plads med hende, med masser af godbidder og ingen dummys.
Alt det her gjorde jeg 1½ time før jeg skulle afsted til træning i Glumsø.. hvor hundene skal sidde i plads og der bliver kastet med dummyer!!... og hvor vi sjovt nok.. denne dag, skulle træne med skud.. puha, det her blev den længste dag i mit liv.


Emma kunne slet ikke koncentrere sig.. jeg VIDSTE! det var min skyld.. og jeg var sur..meget sur, på mig selv.. og desværre også på Emma.. Når man er sur og endnu ikke har fået råbt det højt ud eller grædt eller noget der gør man får det ud af kroppen kan det være næsten umuligt at undgå at vise det til sin hund. Når hunden er så blød som Emma er det fatalt.. Emma holdt god afstand til mig og søgte hen til andre med dummyen som hun SUPER SUPER flot løb ud og hentede trods alt det lort jeg havde udsat hende for. Emma er ved gud en dejlig og skøn hund.


Det blev en rigtig lorte omgang træning... jeg fik lov at træne med Emma bagved.. uden at de skød, så hun fik lov at hente en masse dummyer, og jeg øvede at være lige ved at kaste, blev hun siddende (dvs lod hun være med at løbe bagud) fik hun guf og derefter fik hun lov at hente dummyen.. hun fik også lov at knaldapportere, for at gøre hende glad og forventningsfuld over at der bliver kastet dummyer... det hjalp lidt... men jeg var stadig sur og dybt skuffet over mig selv.


Da vi kom hjem ville Emma ikke hen til mig, og det gjorde mig mere gal :( Så jeg var så fjollet at råbe af hende (DUMT DUMT.. behøver jeg snart skrive det mere)...og så blev jeg rigtig ked af det.. og det var det der skulle til.. jeg skulle selv have oplevelsen ud af kroppen før jeg kunne være en god leder.. jeg var også blevet forskrækket den dag, jeg havde oplevet at den hund der nærmest ville gøre alt på min kommando ikke længere ønskede at være nær mig..


Dagen efter tog vi på marken.. det havde sneet, jeg tog vores vanddummy med (orange plastik dummy) vi skulle bare ned og lege, finde hinanden og have det sjovt. Det virkede.. Emma opførte sig som om intet var hændt imellem os den foregående dag, kan man tænke sig en bedre veninde?? jeg kan i hvert fald ikke! Vi legede nede på marken i næsten en time.. dummy kast, søg apportering, kast med sne, apportering af snebolde, guffer, vilde ruske lege, sneengle og meget meget mere.. bare Emma og jeg. :)


Om aftenen tog jeg til træning hos Charlotte, en af vores bedste træningsgange, det gik rigtig godt, vi startede med at lege med hundene når de var sammen med os.. dernæst stod den på fællessid, fællesdæk, stillingsskifte, spring apportering, dirigeret apport (hvor Emma løb på tilbagevejen med apporten! :0)), felt og småsnak til slut.. en dejlig træning med verdens bedste hund!! UDEN TVIVL!


Med hensyn til det med skud, det skal jeg træne på, Gitte i Glumsø foreslog følgende øvelser..:

Tabe grydelåget i køkkenet når Emma er i stuen, knaldperler når Emma ikke kigger, smadre en ballon når vi er ude at gå tur, gerne at det er en anden der gør det, men når Emma ikke er opmærksom.. når vi er nået hertil og hun synes det er okay, så kan jeg øve med hundeproppistol.. alt det her er uden at hunden er under kommando, og uden at der er skyggen af en dummy til stede!!!

Hvilket jeg sikkert ville have anbefalet enhver der havde spurgt mig.. men jeg kunne ikke anbefale det til mig selv.. måske havde jeg for høje tanker om min egen hund.. men det er altså ikke godt at forcere så kraftig en ting som skud med haglgevær...det har jeg lært nu, og jeg er sikker på at jeg kan huske denne her episode RESTEN af mit liv. :) heldigvis, for så har Emma ikke været skræmt forgæves, det ville jeg slet ikke kunne bære.

Kommentarer

Populære opslag