Det er jo kun lille hund inden i...

En masse hundeførere og trænere lytter mere eller mindre opmærksomt til de guldkorn der kommer ud af Helles mund i en lind strøm... keep'em coming Helle! :0)

Som flere andre heldige personager har jeg været til kursus med pragtfulde Helle Damkjær i den netop lidt for hurtigt overståede weekend. Til trods for en umådelig træthed ville jeg helst ikke sove hverken lørdag eller søndag, jeg ville beholde den dejlige følelse og alle tankerne i hovedet. Som om jeg var lige ved at fange hvordan jeg kan blive en super træner, når det hele ligger lige for, men alligevel står det lidt tåget for mig.. så jeg ville ikke sove, jeg ville tænke mere, holde fast i følelsen af at være tæt på det der rigtig tæller når jeg skal træne min hund....

OG HVAD ER DET SÅ DER TÆLLER!?

Med store forventninger fandt jeg mig en plads bagerst i "klassen" og så begyndte Helle at dele ud af erfaringer, som så mange andre har hun på egen hund lært hvad det vil sige ikke udelukkende at bruge positiv forstærkning...der er ikke noget som egne erfaringer der opmærksomme kursister.
Her er nogle af mine noter, som primært er en blanding af "AHA!!" og "Det har jeg hørt før, hvis jeg nu skriver det ned her husker jeg det måske bedre" noter :)
Det er den måde jeg har hørt det på, ikke nødvendigvis ordret sådan som Helle sagde det, så lad være med at hænge hende op på min dårlige hørelse. ;0)
  • Giv din hund din kocentration FULDT UD, eller giv den fri
  • Beløn al adfærd din hund gør, også den du tager for givet (indkald, plads, opmærksomhed)
  • Glade hunde er aldrig pinlige
  • Der findes ikke dårlige hundeførere (kun dem der slår hundene), der findes bare hundeførere som ikke er nået så langt.
  • Hverdagslydighed er mindre striks end konkurrencelydighed, signaler til konkurrencelydighed gives kun af Helle og kun i træning eller konkurrencesituationer.
  • Svenskerne har en tendens til at træne meget med hele øvelser før de belønner, mens nordmændene træner mere i delmomenter, Helle kan godt lide en blanding. (Dog hører jeg hende sige at det primært er delmomenterne der trænes, måske sat sammen af flere delmomenter men ULTRA sjældent HELE øvelsen)
  • Indlæring sker ved at hun først: Lokker, fjerner lokning, så shaper hun ed at hunden tilbyder adfærden som lige er lokket, og så sættes der en lyd på så momenet får et navn og signal(tilbud). Dernæst skal der stabiliseres, så hunden bliver sikker i momentet, når det er på plads efter noget tid skal der blot vedligeholdes, gerne ved at hunden sommetider bliver overrasket og glad, f.eks. ved "kegle" at der ligger legetøj bag keglen ligesom i starten. På den led holder hunden sin begejstring. Også selvom der for det meste ikke ligger noget. (Memo til mig selv, de hunde der kun sommetider får mad ved bordet, vil være længere tid om at fange at der ikke er mad der længere, end de hunde der i en periode altid får mad når de tigger ved bordet. Hvis man fjerner maden vil hunden som sommetider får noget (variabel belønning) forsætte med at tigge i længere tid end den der altid får. )
  • Jeg skal få Emma til at forstå at når jeg står i udgangsposition, arme langs siden og kigger lige frem helt roligt, så er det en fest, så er det godt og jeg er glad. Når hun har fanget det vil det være sjovere for hende at gå til prøver. :)
  • Jeg skal også lære hende at jeg er en million værd for hende, derfor skal jeg altid tilbyde mere end det der lokker hende et andet sted = andre må ikke give mad, kun mig, for mad er en million for Emma.
  • Jeg skal give forkommandoer, jeg har indtil videre kun en i feltet, men det er en rigtig god ide i alle øvelser, især med stressede eller utrygge hunde, så de præcis ved hvad der skal ske som det næste. F.eks. i stå-sid-dæk så starter man med at hunden er i positionen der ligger umiddelbart inden den man gerne vil træne den pågælde dag, før man går. Vil man f.eks. gerne træne dæk, skal hunden have en sidkommando før man siger plads og går frem mod dæk kommandoen.
  • Håndtegn der alligevel ikke må være der skal væk så hurtigt som muligt, eks. i spring, felt, søg...
  • Hundene kan ikke gøre det bedre til prøve end til træning, derfor skal vi ikke bede hundene om at sætte fødderne på loftet (det er desværre det jeg gør med Emma.. deraf bloggens titel.. jeg har en lille hund inden i, hun kan ikke sætte fødderne på loftet, så jeg skal lade være med at forvente det af hende, så bliver hun bare ked..)
  • Vi skal sørge for langsomt at bygge træningen op, så der er flere udfordringer der end til prøven, dvs. hvis hundene synes en kegle er spændende så skal vi sørge for at træne med at der er kegler, hvis det er løbske tæver, så træn hvor der er løbske tæver osv..
  • Hvis en anden hund i fællesøvelsen kommer hen til Emma, skal jeg kalde Emma til mig, jeg skal støtte hende, hellere end at fokusere på høje pointantal.
  • ALDRIG ALDRIG ALDRIG sige "nej", med mindre jeg ser adfærd jeg ALDRIG vil se igen i nogen situationer. eks. hunden hopper op på bordet.
  • Motiver hunden til at synes det er sjovt.
  • Kig på din hund, kan den præstere det den skal, vægt, motorik (udvikling, bygning) og kondition.
Så gik vi ud og trænede noget praktisk med indkald og fri ved fod, det var rigtig sjovt med den fri ved fod, hvor den ene var hund den anden fører, og jeg mærkede hvor snedig Emma faktisk er til det fri ved fod, og hvor ganske elendig jeg må være til at støtte og hjælpe hende.

Da vi kom ind gennemgik Helle forskellige måder at indlære stå, så gik vi ud og legede praktisk igen.. jeg kan ikke huske så meget af det, for jeg var pænt blæst i låget på det her tidspunkt..

Søndag talte vi lidt om lørdagen, placering af godbidder ved fri ved fod hvis hunden hænger eller hvis hunden er for langt fremme. Der var en del hunde som gik to spor i mindre grad, muligvis fordi vi er så fokuseret på at de skal have kontakten og nærmest svæve på forbenene..

Vi talte om at træne i kortere tid koncentreret og at give vores hunde vores fulde opmærksomhed. At belønne tæt på os selv, for at vi bliver en million værd.

Vi skal selvfølgelig se glade og rolige ud, forsøge at se ud som om at det vi gør er det letteste i verden. Så får man lidt ekstra i helhedsindtrykket.
Hvis de første øvelser af prøven går godt smitter det altid af på dommernes vurdering af resten af programmet, derfor at det vigtigt at det går godt i starten :)

Jeg skal huske at vi har lært at visualisere, så hvis vi kommer ud til prøve og noget ikke er som vi havde forventet, så kan vi visualisere at det går godt, selvom græsset er langt, eller hvis det er vådt eller der er løbske tæver.
Vi kan indtale øvelser på MP3 filer og lytte til dem mens vi øver fri ved fod, for at øve at blive bedre til at gøre noget som vi hører.

Når vi er til prøve er det en god ide at lade hunden sidde i buret, det skal selvfølgelig trænes til træning inden, så den vænner sig til at det er rart og trygt at være i bur. Det er sjældent nødvendigt med meget opvarming, især med rutinerede hunde, de skal bare have lidt tid med føreren inden så de ved at nu er det bare de to der tæller. Man kan også sige til dommerne at man ikke ønsker kommentare undervejs, for at kunne give hunden den opmærksomhed som man selv forventer at få fra den.
  • Lad dig hverken stresse af dommerne før eller under prøven, f.eks. hvis en anden hund går ud af prøven, eller bliver disket.. du har regnet med at du skulle op efter at den sidste øvelse var udført og den tid kan du godt tage dig.. Hvis du ikke er klar til en øvelse skal du ikke sige ja når dommeren spørger om du er klar.
Så var vi ude og lege praktisk træning, først dirigering, hvor tre skåle blev placeret (Emma skal have nogle af porcelæn for hun tager skålen med tilbage), i en skål blev der lagt godbid eller legetøj, og så blev hunden efter den havde taget kontakt med fører sendt ud til skålen, på tilbagevejen lokkede vi ved at juble og belønne når hunden kom ind, for allerede nu at træne hurtigt tilbageløb.

Så trænede vi udløb til kegle, det gad Emma RIGTIG godt..hun nåede heller ikke at få så mange af de der dirigeret apport ture. Bag keglen blev lagt en godbid i en skål eller legetøj, først med lokning hvor hunden så at det blev lagt, og på signalet "kegle" slap man hunden og løb ud og belønnede med leg eller mere godbid I SKÅLEN.

Lige inden frokosten sluttede vi af med springapporten, Emma skal have mere momenttræning, især i tilbagespringet, der er hun stadig lidt usikker, så der skal bare belønnes for at springe over. :)

  • Mine ambitioner skal være på langt sigt, ikke den næste prøve, hvis der sker noget til prøven så jeg skal afbryde, så hellere gøre det hvis det gavner det langsigtede mål.
  • Jeg skal nyde at Emma er i modningsfasen, ellers har jeg en hund som ikke gider mere når hun er 4 år.. og det synes jeg altså er rigtig synd, også selvom hun aldrig får en plads på landsholdet, hvilket jo også er synd for dem... men regler er regler, og hvis vi kan vise os frem alligevel, så skal vi det.
Så var der gennemgang af springmomenterne.. første moment er at springe tilbage, ikke at springe frem da dette er ulogisk for hunden. Hellere gå til prøve i klasse 1 og give en ekstra pladskommando og blive trukket for det, end at terpe springet frem af..(se det langsigtede mål).
Først når spring begge veje er på plads sættes apporten på.

Så skulle vi igen ud at øve os i at træne: søg, felt og stillingsskifte..
Det gik ret hurtigt med Emma, for da jeg først besluttede mig for at vi var færdige med target gik det rigtig hurtigt for Emma at fatte at det kun var mig hun skulle finde når hun stod i feltet, ikke en eller anden target.. og så var der pludselig ingen anledning til at stikke snotten i jorden og snuse rundt! YES! Mit juble ord skal blive til hende stå i felt kommando :) "hold....da kæft hvor er du god!" kan godt blive til "HOLD" :0)

Søget har hun også rigtig godt fat i, det hun skal lære (igen har du en lille hund som bliver usikker) er at det er mig der er en million, det er mig hun skal tilbage til, og det i en HELVEDES fart, fordi det er FEDT! :)

Stillingsskifte har vi tilsyneladende ingen problemer med, vi prøvede først en stå dæk, hvor Emma rørte microskopisk (1-1½ cm) på højre bagpote, så fik jeg skideballe for ikke at rose.. i anden omgang var der ingenting og Emma fik mega mange guffer.. Så tro vi stå-sid (vi har godt nok haft kampagne på den men alligevel..) Den var der heller ingen problemer med, så nu vil jeg forsøge at øge afstanden systematisk :) JUHU :)

Derefter gik vi ind og rundede kurset af, snakkede om udtagelse til landshold, hvordan man melder sig til og at i OVERHOVEDET ikke må være bange for eliten.. Helle sluttede af med at sige at hun glæder sig til at se os i eliteklassen og på landsholdet så "Vi kan banke de svenskere!" :)

FED FED FED weekend.. håber snart at der kommer kursus med Svartberg.. den ene eller den anden.

Efter kurset spurgte jeg lige Helle hvad jeg skulle gøre med prøver.. jeg har jo tilmeldt LP3 allerede 11. april, Helle anbefalede, at jeg ventede til at Emma, er mindre usikker i øvelserne, det KAN være hun bliver klar, men det kan også være hun ikke gør.. jeg skal blive ved med at træne elementerne til eliten, men måske lige vente til sommer med at gå op i LP3.. så det skal jeg lige overveje, Emma fik også øvet fællesdæk lørdag og fællessid, begge blev succes, så det arbejder vi lige videre på. :)

Kommentarer

Populære opslag