Apporteringstræning i Glumsø hos Gitte

Emma lige da jeg havde fået hende hjem.. se hvor glad hun er for at apportere et pivedyr :) Min herlige hund.


Paul har været så sød at sende mig en mail fra Helle som hun fik fra Gitte vedr. apporttræning i Glumsø hos Gitte Erichsen. Jeg tænkte at det sikkert ville være noget for os fordi jeg stadig regner med at stille op i prøven i Køge Herfølge jagtforening.



I dag havde vi så første træning. Jeg kom 5 minutter før tid og der var allerede kommet en del andre. På holdet går ud over os, en anden labrador tæve også ca 1 år, hun er bare lækker, vildt glad og hopsak agtig :) . To irske sættere (brødre), en Weimaraner som er lidt af en knurebasse, en Engelsk sætter og en dansk pointer. En god blanding og mange niveauer.

Først følte jeg mig meget udenfor, pga min tøjstil..for dem der ikke ved det, kan jeg afsløre at jægere ikke går i postkasserødt tøj, men lidt mere neutrale farver som grønt og brun.. :) Men jeg er jo lydighedsmenneske og klædt i DKK farver ;0) Det ved alle der har trænet med mig.. Jeg overvejer nu om jeg skal investere i noget mere neutralt træningstøj, fordelen er jo at der går lidt længere tid før man kan se om det skal vaskes.



Da alle var kommet gik vi ned i "kravlegården", et lille indhegnet område med langt græs. Vi startede med nogle basis lydighedsøvelser. Emma skulle lige bruge lidt tid til at se de andre hunde an og snuse til underlaget, men da vi gik i gang med lydighedsøvelserne (fremad, højre, højre, holdt, omkring, fremad holdt, slalom mellem hinanden.) var hun meget opmærksom. Jeg sørgede for at give hende en del godbidder i starten for at holde hendes opmærksomhed hos mig, med alle de spændende nye mennesker og potentielt farlige hunde. Det virkede.



Så skulle vi i gang med den egentlige apportering. Det overraskede mig en del at Gitte ikke valgte at spørge om der var nogle der ikke ville apportere, for de irske sættere var ikke labradorer, det var ret tydligt. :) Jeg ville sikkert have bygget det op som en apportøvelse i Lydighed, bagfra og så bygge oven på. Holde apporten, tilbageløb, og så kan man ellers tage løbet ud til apporten og har man gjort det godt.. så er hunden så vild for at få apporten så den kan udføre resten af kæden og få sin belønning. Men det var altså ikke sådan vi byggede det op hos Gitte.

Gitte havde nogle dummyer som hundene skulle hente en af gangen, de andre skulle øve at være i ro og vente, senere også markere (holde øje med hvor apporten lander), vores markeringsord er "Check",det er logisk for mig, men jeg er ikke sikker på at Emma har brug for et. I dirigeret apport har vi ikke haft noget, for det vil forstyrre hende hvis der kommer lyd fra mig. Men jeg forestiller mig at det får funktion lidt som i vores forkommando til feltfremsendingen.. at hun lige lokaliserer et felt, her skal hun så se efter dummyer og duer m.m.



Gitte forklarede at der er tre måder at sende sin hund frem på, 1) markeret apportering (hunden har set hvor apportgenstanden ligger), 2) Dirigeret apportering (du har set hvor apportgenstanden ligger, men din hund har ikke) og endelig 3) frit søg (hverken du eller hunden har set hvor apporteringsgenstanden ligger). Jeg suger denne her type info til mig, da jeg er helt grøn /faktisk er jeg ikke engang grøn endnu jeg er så ny at jeg stadig er rød :P, så al viden der kan give mig overblik og ro, skal bare ind og hænge fast så jeg kan smitte Emma med ro som hun har brug for. :)



Det gik rigtig godt, hun hverken knaldede eller smed dummyen, først var hun lidt lang tid om at finde den, men hun arbejdede for det, vi skal bare være lidt bedre til det med markeringen.



Da alle havde fået lov at hente et par dummyer på skift skulle vi "lege" trampejagt (tror jeg nok hun kaldte det), hvor vi går på en række efter Gitte og hun siger en lyd, så skal vi stoppe, få hunden til at sidde og markere der hvor dummyen falder ned. Så bad Gitte en om at hente dummyen og så forsatte det på den måde.



Det sluttede træningen med, Gitte sagde jeg havde en dejlig hund som var meget opmærksom på mig. Det ved jeg jo godt, men det kan man jo stadig godt lide at høre.



Til næste gang vil jeg have en fløjte og have øvet to signaler 1) et kort fløjt betyder stop og sæt dig 2) to korte fløjt betyder kom hjem/plads. Evt. få fat i noget grønt tøj :)



Jeg glæder mig til de skal hente rigtige dyr og til vi skal træne at springe i vandet. :)

Kommentarer

Paul sagde…
Hej Camilla

Du er blevet tagget:o)

This is what you should do:

Open a document or file folder,
Click on the fifth folder and then the fifth photo.
Post the photo and describe it.
Then tag 5 other bloggers.

Håber du vil lege med:o)

Mange hilsner
Paul, Megan og Lille Bjørn

Populære opslag