Se det er en frisk hund på 7 år og 4 mdr.

Emma har det godt, hun har det faktisk rigtig godt. Jeg kan ikke huske hvornår hun har været så fit som hun er nu, hun elsker træningen (vores rallytræning og schweisstræning), hun gider stadig ikke andre hunde, men kan tolerere de hunde som hun kender godt, hvis de accepterer at hun ikke rigtig gider at have noget med dem at gøre. Hun elsker nus, kæl, sidde på skødet, sove i sofa med mennesker, leg og så er hun stadig jordens STØRSTE madøre!

7 år, er jo ikke nogen høj alder for en hund som er i god form og ikke rigtig har fejlet noget, Emmas største udfordring er hendes tænder, men bliver de bare renset og tjekket 2 gange om året, så er de faktisk heller ikke noget problem, hun holder selv de fleste af tænderne, med bide-genstande, som hun elsker at ligge og gumle på. Så jeg regner stærkt med at hun er en af de der hunde der bare kan blive ved med at blive hængende....forevigt...eller tæt på i hvert fald.

Emma har en fantastisk menneskesprog forståelse, hvilket står klart for mig når jeg sommetider kommer til at bede Findus om de samme ting som jeg beder Emma om. Hvis jeg beder Emma hente snoren, ved hun hvad det er, eller madskålen, eller en sko, eller affald, eller vasketøjet...sommetider glipper den. Jeg tror der er pga hendes iver for at gøre det godt og tjene en godbid, men det er sjældent det glipper. Hun er en HELT speciel hund for mig, den letteste hund jeg har haft, og alligevel den hund der har gjort at jeg som hundefører, men også som menneske har flyttet mig mest, indtil videre i hvert fald, jeg er bestemt ikke færdig med at udvikle mig. Det er jeg hende evigt taknemmelig for.

Jeg arbejder stadig videre på det hun har lært mig, det føles som en ring, hver gang Emma viser hvor sindsygt dygtig hun er, skal jeg virkelig holde mig i selen for ikke at have for store forventninger til hende. Hvis jeg alligevel ikke kan styre mig, så dykker hun i præstation, og så er det forfra, mine forventninger er på nul, og så kan hun igen...hvis de stiger ja, så får jeg "sjovt nok" mere af det samme. On-going process!

Gustav er begyndt på at træne lidt med Emma, det synes jeg jo som hundefreak er vildt fedt! Gad vide om ikke mange voksne som er glade for det de laver, synes det er fedt når ungerne forsøger at kopiere dem? Gustav vil i hvert fald gerne lære at lave en masse tricks med Emma, ved ikke om det er for at score sild når han bliver stor? :-P
Emma synes det er eminent, jo flere godbidder jo bedre. De er så søde sammen fordi Emmas hoved næsten når Gustavs armhule.

Jeg synes ikke selv, at jeg får trænet hende nok i schweiss, det hænger nok til dels sammen med at det kræver en del forberedelse i forhold til at lægge sporet, lade det modne og så skulle gå det igen, men nok især sammen med at vi ikke har fået lov at træne noget sted, jeg har skrevet til nogle godser, men ikke fået svar, og sidder og udtænker en plan B, indtil da, træner vi på offentlige steder, hundeskove, byggegrunde m.m. Er ikke 100% sikker på det er i orden, men det er det bedste vi har. Tilgengæld har jeg Merete med colliepigerne, og hun er super god til at lave aftaler med mig, og når jeg først står ude i arealerne med schweiss i hånden synes jeg bare at det er DET FEDESTE, der er kun een ting som er federe, og det er at gå sporet sammen med Emma, det er simpelthen så NICE!

Rally træner vi om tirsdagen, og det føles som om der er styr på det, men jeg skal ud og gå rally nogle steder med flere forstyrrelser end der er hjemme i stuen og i hallen i Ringsted, så vi er klar til øvet klasse i april, så vi er helt på toppen til bare at være i bobbel på banen :-)

Det var et lille skriv om min friske Emma, en helt specielle hund!

Kommentarer

Populære opslag