Endnu en B-prøve med vores deltagelse..

Smuk solopgang da bilen kørte mod Kalundborg i morges.. så flot tur derud :-)


Så fik Emma og jeg endnu en DcH prøve tur... :-)

Jeg syntes selv jeg var i god tid, følte mig velforberedt, og havde en RIGTIG god mavefornemmelse, jeg synes at vores træning med sporet er gået rigtig godt, og jeg glædede mig til at se resultatet af det i dag..

Emma og jeg skulle have sporet til sidst, det glædede jeg mig også til at se om måske kunne blive en god oplevelse, da vi kun har startet med sporet og hun har været lidt vel frisk der..

Til start skulle vi lave Fri ved fod, stå, sid, fremsending og rundering...

Egentlig var vi nummer 3, men nummer 1 kom ikke og nummer 2 var løbsk.. og vupti, der røg lige min opvarmning lidt.. der er altså forskel på at have 25 minutter til at hente og varme hunden op, og de 15 minutter man føler man kan tillade sig at tage når man er første hund.. men op med humøret, så slap vi i hvert fald for at vente.. :-)
Første dommerhold var Preben, som dømte os i Herfølge til for sjov prøven, en rigtig flink og rar dommer.

Fri ved fod (10) Ok... jeg var jo ikke 100% tilfreds, men en helt anden oplevelse i Hvidovre, og så absolut også et ganske andet underlag... (i dag græsplæne for 14 dage siden græsmark)

Stå (9) Emma hænger og snuser lidt, så hun får en lille rømmer, det hedder ekstra kommando og det trækker altså... ET point, helt fair ;-)

Sid (10) OK...det var helt fint, både i opmarch og indtagelse af position.

Fremadsendelse (4) Hund mangler 2 meter i at være helt ude ved baglinjen, meget skævt udløb, direkte mod pind (bagpind til at markere baglinjen) længe om dæk kommando... Jeg sender Emma ud, hun løber mod pinden, og jeg skynder mig at dække hende af.. ikke noget jeg gør til træning, måske derfor hun dækker lidt langsomt..

Rundering (2) 1. skjul OK, - påvisning og - halsgiv... Tja, Emma løber SÅ smukt ud til første skjul, men ved 2. skjul løber hun gennem det levende hegn.. og dumme hundefører kalder flere gange og så siger dommeren altså tak.. jeg tror at Emma løb den vej for at få fært fra figuranten, men det får jeg altså hinderet hende i...

Andet dommerhold var klart mit yndlingssted efter når jeg sådan ser tilbage på prøven.. Emma var så glad, og jeg belønnede hende på en for mig HELT ny måde..

Første øvelse var dæk, og 98% af hundene havde misset deres dæk.. det tog jeg mig ikke RIGTIG af for jeg ved at vi har en stærk dæk øvelse og så det som en udfordring at de andre ikke havde taget øvelsen. Derefter var det apport, springapport og feltsøg

Dæk (8,5) kommando ned, hund bakker på plads (TOTALT FØRERFEJL!!.. jeg glemte at sige at Emma bakker ind, og så fik jeg nok givet mit "ned" lidt højere end jeg plejer.. :-/ og jeg må ikke sige andet end "dæk".. jeg testede Emma efter prøven ved at sige sit og dæk og det fatter hun selvfølgelig sagtens, hun taler bare flere "sprog" ;-)

Apport (10) Ok, her siger jeg heller ikke apport, men det kan jeg lige så godt gøre, for Emma ved udemærket hvad hun skal når jeg siger noget efter at have kastet apporten..

Spring (9,5) Emma sidder skævt foran mig da jeg har stillet mig ude i siden af springet, IGEN en førerfejl af de dumme.. havde jeg manglet 0,5 point i opryk ville jeg virkelig have hadet mig selv..!

Frit søg (10 og 10 på genstande) Jeg fik skrevet på Facebook at dette var et LET frit søg, og det var IKKE løgn, feltets første 10 meter var græsplæne, genstandene lå lige inde på den anden side af det levende hegn, ca 7 meter fra hinanden, så havde hunden først fundet den ene, vil de fleste hunde løbe dertil igen for at se om der er mere, og så vil de let kunne få færten fra den anden genstand, men SUPER fedt for Emma og mig som har brug for lidt rygklap i det frie søg :-) Som så i dag blev klaret uden toiletbesøg!! :-D

Min særlige belønning bestod i at jeg tog mit hoved ned til Emma og lavede legemund, det tændte hun helt op på og gengældte med sin legemund... så det gør vi igen til næste prøve og ser om det er samme succes.. det er mange øvelser uden guf når man er en guf fokuseret labbehund.. og jeg er ikke sikker på hvor meget man må rose og lege.. men legemund kan godt laves mens man lige klapper hunden lidt.. :-)

Tilbage var blot feltet, som endte med slet ikke at være så sjovt endda.. Emma trækker med den skrå bagvind og går allerede 20-30 meter inde i sporet langt ud af sporet, jeg havde besluttet mig for at følge hende, og det var så lidt dumt, for vi får en anvisning, vi går lidt i det anviste spor Emma finder fint genstanden... og vi går videre og videre og henover knækket og dommeren siger "ja, tak"... vi får lov at gå resten af sporet sammen med sporlægger og det virker PIVskævt det spor..  Emma går af flere gange, da hun er en meter ved siden af sidste genstand sætter hun sig ned og tisser... hmm... måske tror jeg nok at den der hundefører går ALT for hurtigt frem.. jeg har konfereret med min personlige sportræner og dommen er klar.. jeg må lige træde 2 skridt tilbage i Emmas sportræning hvis hun ikke skal knække sin lyst til at gå spor.. :-) altså på med godbidder igen..
Det blev til sølle 0,2 point for sporet...og 4,5 for genstandene.. og der var ikke meget nydeligt sporarbejde over Emma i dag... jeg tror at det er en kombination af flere ting..forkert træning, underlag som vi ikke har haft mulighed for at træne på, vinden og så tror jeg altså at hun var træt efter at have gennemført alle de øvelser nede på marken inden, jeg skal have trænet Emmas mentale udholdenhed, selvom der er pause mellem dommerposterne tror jeg at det trætter hende alligevel. Jeg håber stærkt på at noget af hendes mentale udmattethed og MIN bliver mindre jo mere prøveerfaring vi får... :-)

I alt endte vi med 127 point.. 22 mere end i Hvidovre (trods et spor med 1,3 point mindre!) :-) Jeg er godt tilfreds, ved godt mod og ved at der bare er masser at træne på.. Det skal lige nævnes at det var en fra vores hold som vandt hele prøven i dag, det var bare SKIDE flot, og så fik hun sin første oprykning!!! SÅDAN LENE, skide godt gået! :-D

Kommentarer

Populære opslag