Ryst dit fundament!


Ryst dit fundament!
Hvad mener jeg med det?
Jo fundamentet er jo grundlaget for hvordan noget fungerer. Standen på husets fundament er udtryksgivende for hvor godt huset står når det bliver eks blæsevejr.
Vi mennesker har også et fundament, det vi som mennesker har med i bagagen i forskellige henseender, hvordan løser vi forskellige situationer, det er noget med erfaring og opdragelse.
Vi har også et fundament til, hvordan vi vælger at træne hund udfra hvad vi synes, at vi har haft succes med, og måske især udfra hvad vi ser, at andre har succes med, lidt "forstyrret" af vores generelle fundament.. Mit hundetræningsfundament er blevet rystet! 
Det betyder for mig at der er kommet nogle små sprækker hist og her, og det er dem jeg forsøger at bearbejde i denne tekst. 
Mit tidligere ganske solide fundament bestod af den viden jeg havde tilegnet mig fra forskellige kurser og instruktører. Jeg havde selv valgt, hvorfra jeg havde tilegnet mig viden. Canis, Hund&Træning, klikkerkurser, bløde metoder, belønne ønsket adfærd, ignorere uønsket adfærd. Og jeg har været tilfreds med dette, at føltes det godt inden i, at hunden ikke bliver udsat for noget pres, krav m.m.
I forbindelse med et kursus ved Charlotte Lyngholm, hvor Helle Damkjær underviste, samt hvad jeg sådan har opsnappet i div. blogs skrevet af folk i den danske hundeverden, hørte jeg om John Ekløf (Jonte), og hans "metoder"/træningsteorier. 
Det var meget blandet hvad jeg hørte, og der skulle gå over et år, før jeg selv fik mulighed for at se ham "live". Rygterne vil jeg ikke sprede, jeg har lavet mine egne nu, men de rygter jeg hørte inden kurset, gjorde at jeg var lidt usikker på hvad jeg skulle opleve, og så ville jeg ikke have Emma med. 
Derfor fik jeg en plads uden hund, bare som tilskuer, for jeg vidste, at jeg ikke ville kunne sige fra, hvis der skulle blive forslået en metode, som jeg måske ikke ville udsætte Emma for. 
Her kommer det jeg synes, at jeg har set, hørt og oplevet i denne weekend. Det er højest sandsynligt ikke det samme som der er blevet sagt, eller hvad andre har hørt, derfor vil jeg anbefale at dette IKKE bliver grund til rygter om hvad der foregik, men blot det Camilla SYNES hun så i hallen. 
Jeg kan STÆRKT anbefale at tage på kursus UDEN hund, og gerne hos Ekløf, det har været MEGET lærerigt!

Rammerne var InnDog hallen i Ørum, fredag-søndag fra kl. 9:00-17:00 hver dag. Cirka 8 kursister der skiftedes til at være “på” med deres hund, samt en lille håndfuld tilskuere. Virkelig lækker hal, skøn forplejning, lidt koldt, trods varmeblæser der gjorde hvad den kunne for at holde os varme.
Jonte startede fredag morgen med at fortælle om hans basisindlæring til hans nye hunde:
Hunden/hvalpen skal lære hvad den ikke skal og hvad den skal, dette indebærer IKKE at hilse på fremmede hunde og mennesker. Dette er et unødigt stress at lægge på hunden, den skal lære at når den er på trænings og konkurrencepladser skal den kun fokusere på een ting... SIN FØRER. Føreren tager sig af omgivelserne, det er ikke optil hunden at få bekræftelse fra hunde og mennesker omkring den.
Socialisering foregår derhjemme i flokken med de andre hunde.
Hunden skal ej heller snuse når den kommer til træningspladsen, den skal heller ikke spise eller jage (lege med bold). Den skal være i SOCIALMODE (parat til samarbejde med sin fører), ikke i jagtmode eller sexmode eller andet. 
Jonte giver fanden i om hunden synes det er sjovt, men motivationen kommer når hunden har fattet at det er vigtigt for føreren.
Belønning i er socialtsamvær og anerkendelse fra føreren, ikke fodring eller jagt. 
Øvelsen skal udføres, beløn, afbryd, hurtig udfør øvelse igen.
Ved keglen skal hunden ikke stå i jagtmode, men i socialmode, den skal være klar til at lytte og gøre hvad den får besked på.
Man kan bruge bold eller godbid i træningen, som afkobling/kort pause, men ikke som belønning mellem gentagelse af øvelserne.
Hunden skal lære at det er sjovt at lytte.
Når man får en ny hund, skal man tænke hvad vil jeg med denne hund, og hvad har hunden så brug for at lære.
Hunden skal ikke have det sjovt med bold, den skal have det sjovt med øvelserne.
Hjemme kan hundene kommunikere som de ønsker, men ude ikke.
Synes du ikke om det hunden gør, så sig det til den!
Hvordan får man hunden til at arbejde til prøverne uden bold og godbidder..? Ved at øvelserne er belønning, og ved at socialanerkendelse fra føreren er belønningen.
Vær ærlig overfor din hund, hvis du er vild med det den gør, så vis den det, hvis ikke, så vis den det.
Når hunden har lært et moment, så sæt krav til hunden, i starten vil den fejle, det er godt, for så kan vi få fortalt den hvad den IKKE skal gøre.
Hunden skal selv arbejde, den skal selv udredde momentet. Vi skal ikke give den for meget hjælp, for til prøverne har vi ikke mulighed for at hjælpe hunden.
Hjælp hunden til at lære at skifte mode. Eks. når hunden løber til keglen har den fokus på apportbukkene, den er i jagtmode, den skal lære at skifte mode mens den står ved keglen, så den kan dirigeres til den rigtige side, og så IGEN gå i jagtmode.
Hunden skal have kontakt med føreren, ikke fysisk, ikke øjenkontakt, men MENTALKONTAKT/SOCIALMODE.
Visse hunde hyrder eller jager også på feltet, de skal lære at falde ud af jagtmode når de sidder i plads, så de kan høre efter hvad der bliver sagt.
Jonte brugte en del lederskabsøvelser (ja, forfatteren her ved godt det er fy-ord), eks. at hunden skal lære at slappe af ved førerens side og være i socialtmode, derfor skulle hunden sidde der, mens Jonte sprang rundt og forsøgte på at få hunden ud af position. Hvis hunden lod sig lokke, måtte føreren MEGET BESTEMT, gribe hunden i nakken og trække den tilbage i positionen. Dette blev ved i flere minutter, til hunden tydeligt valgte at blive ved føreren og ikke skænke Jonte et blik. Dette var en af de mest voldsomme øvelser at overvære, men samtidig en vigtig øvelse synes jeg. Den kan godt gradbøjes, så “ham/hende der er Jonte” ikke starter så brutalt, men måske er på længere afstand, gør det lettere for hunden at vælge rigtigt (føreren i ret position) dette er særdeles nyttigt i eks. fællesdæk hvor hunden jo ikke skal reagere på andre føreres signal, kun på føreren.
Vi så også en del hunde der i følge Jonte trænede mennesker til at ændre adfærd. Eks. en hund som er trænet i at have øjenkontakt, så derfor gik den for langt fremme, desuden gøede den når den synes at den havde gjort nok, for at få føreren til at ændre sin adfærd. Det gælder selvfølgelig om ikke at give efter for dette.
Hvis hunden selv lægger op til kampe med føreren, altså udfordrer føreren til kamplege, så må man ikke belønne med eks. trækleg da dette vil bekræfte hunden i at skulle udfordre sin fører. Det gælder om at undgå konflikt med hunden.
En anden hund havde trænet sin fører til at være sjov, ved selv at være kedelig. Løsningsforslaget var at tage hund i line og gå og gå og gå.. på et tidspunkt vil hunden prøve at der skal ske noget, og så roser man, når hunden i mere end 2 sek. selv har taget mentalkontakt til føreren og befinder sig i den rette situation.
Hvis hunden er direkte ukoncentreret så ret den, fortæl den at det ikke er i orden. Ros den når den så bliver koncenteret.
Hundene må lave en masse fejl, så længe det ikke skyldes at de er ukoncentrerede og ufokuserede, så længe de prøver at regne ud hvad vi vil have dem til, så er fejl GODT.
Der blev også trænet felt, men uden target, vente på at hunden selv fandt ud af hvad den skulle. Mange hunde gav op og lagde sig ned, hvis føreren så kom hen, livede de helt op, de var vant til at hvis de bare gav op, så skulle føreren nok komme og hjælpe den, de prøvede ikke selv at løse opgaven.
Det er en basisadfærd at hunden skal lære at processen er sjov, at det er sjovt at tilbyde adfærd. Ikke være ked af at der går lang tid før der bliver rost.
LYDIGHED ER... når hunden kan standses når som helst i hvilke som helst øvelser.
Hvis hunden ikke stopper må den ikke komme tilbage til føreren, for den skal lære at øvelser på afstand ikke løses ved at den kommer til føreren.
Øvelse med Kegle og felt, sende hunden frem og tilbage mellem de to og sommetider hen til føreren for at træne lydigheden, og sikkerhed i de forskellige elementer. Lære at hvis hunden bliver afbrudt af føreren i en øvelse, er det ok at stoppe.
Der blev også trænet indkald med stå. Hvor hunden skal lære stoppet, ikke have fokus på fart, det kommer når hunden har lært at stoppe. Belønning ved stop, hunden bevæger sig, får ny stop signal. Ikke bruge bold eller godbid, hunden skal have fokus på stoppet IKKE på at skulle jage.
Så øvelsen ser sådan ud:
Gå(baglæns), STÅ (her er energi vigtig), juble når hunden står helt stille, gå, stå osv.. flere gange inden der afbrydes med lidt fri boldleg. Det gælder om at hunden får en selvtillidsfølelse af at stoppe.
Næseprøveproblematik:
Hund som stresser (MEGET TIL PRØVERNE), stresse hunden op inden den sendes til næseprøverne, og så standse hunden ved næseprøverne, vente til den er rolig (lukket mund, afslappet krop, rolig vejrtrækning) først da give den søge signal. HVER GANG.. der vil gå kortere og kortere tid før hunden vil være i korrekt sindsstemning til at søge. 
Træne med signal der kan bruges til prøver øjne kigger op, slippe kontakt til hunden.
Hund der glider i indkald med stop (dækken):
Øve mange gange, belønne når MAVEN er nede, rose mens den ligger der.
Dirigeret apport:
Hunden tager den midterste apport. Fordi hunden er stresset og ikke lytter til føreren, vent med at sende hunden til den er afslappet. Stop hunden, det er ikke fri jagt!..
Hunden skal lære at løbe til venstre (lige ud til venstre) eller højre, derefter får den apportkommandoen.
Når hunden har lært hvad den skal gøre, begynder vi at sætte krav til at den gør det!
Lille hund med lyd på, fremprovoker lyd eks. med legetøj, når der bliver lyd skræmmes hunden med krop og lyd, ellers leges.
Hund skal lære at sidde hurtigt (firkanten), beløn MED adfærd, “du er så DYGTIG når du sidder, jeg er SÅ stolt af når du sidder”... “kom gå”... “SID!”... “åhhh du er DYGTIG du sidder..” osv...
Hvis hunden ikke gør præcis som du ønsker, så sig ikke “NEJ NEJ NEJ!!!” .. men hellere.. “Kom igen du”...
Motivationsleg: Gå baglæns med hund foran, hund indtager en position på signalet, og juble.
Hund stresser op ved to skridtsøvelse, fordi den forventer sig at det bliver SVÆRT, og derfor stresser den i hovedet, vente med at forsætte til hunden er blevet rolig. Hvis man går i gang med at råbe af den, eller korrigere den, vil den blive endnu mere stresset over at den ikke synes den gør det godt nok.
Når der trænes hund skal der stilles krav, men føreren må aldrig blive aggressiv og må aldrig se hunden som en fjende.
Apport/næsepindsproblemer:
Hunde tygger af to årsager: 1) vil gerne udfordre sin fører, 2) vil gerne skynde sig at aflevere for at få sin bold/godbid.
Løsning til 1): bytte med anden apport (vigtigt at undgå konflikt, lad være med at skælde ud på hunden)..senere kaste apport med det samme hunden kommer med den. Kræve at hunden kommer længere og længere ind i plads.
Løsning til 2): Lade være med at tage apporten, hunden skal sidde stille med den i munden, før man begynder at bevæge sig ned mod apporten med hænderne, hvis apporten falder ud er det bare ærgerligt, så må hunden jo samle op IGEN, og det tager længere tid. Rose når hunden holder, og fortælle hvor DYGTIG den er. Tygger den forsvinder ros og hænder.
Konkurrencetræne hunden:
Til prøver er vi fører meget mærkelige, blandt andet fordi der ræser adrenalin rundt i vores krop, vi kan faktisk selv fremprovokere adrenalinet, ved at hyperventilere, så vi lugter som til prøverne.
Hund tripper i stå-dæk skiftet:
Masser af gentagelser, lade hunden undre sig over at der ingen hjælp kommer og ingen godbidder. Husk hvis du indøver positioner og bevægelser, at du IKKE kommer til at blokere for hundens behov for bevægerum.
Plads betyder altid plads, IKKE JAGTMODE.. MEN SOCIALMODE.
Hund som er meget kontaktsøgende:
Skal belønnes for initiativ IKKE kontaktsøgende.
Motivation er lyst til at gøre det rigtige det rette.
Stress er energi i hjernen, ikke kun GODT eller DÅRLIGT.
Vis hunden at det er vigtigt for dig eks. fart, apport, felt. 
Gør hunden noget forkert så lad være med at bekræfte den/rose den ved at have øjenkontakt.
Holde fokus på det der bliver trænet, hvis det er indkald, skal der ikke bøvles med plads, bare læg din hund, ikke starte på minus i motoren.
Træning af stop:
Fint hunden sætter farten ned, vi træner stoppet ikke farten.
Træning af hund der skal bakke i pladsposition:
Først skal hunden lære muskelkombinationen at bakke, her brugte føreren en bold, til at give hunden noget at have fokus på, så den ikke så sig bagud, derfor bakkede den også lige.
Dernæst bakke i plads, ved at tage små skridt.
En særdeles ulydig hund, som har lært sin fører fangeleg:
Aldrig løbe efter hunden.
Ikke række ud, eller strække sig efter hunden.
Skælde ud, fortæl den at du er meget utilfreds med hunden, at du vil fange den før eller siden.
Lægge hunden ned, skælde ud.
Give en ny chance for at gøre det bedre.
Bliver det bedre, kommer hunden, så roooos den.
Hvis ikke start forfra.
Forskelle fra hvad jeg tidligere har lært om hundetræning:
  • Pyt med hvad hunden synes om lydighedstræning
  • Hurtigt øge kravet til hunden, når den har fattet øvelsen (max 3 gange, før kriteriet hæves, og hæves hurtigt)
  • MEGET hurtigt få situationen til at ligne konkurrence (eks. 3 apporter fra starten)
  • Ikke socialisere med fremmede hunde og mennesker
  • Rette forkert adfærd
  • Ikke bare “nej!”, men fysisk kontakt
  • Udsætte hunden for noget den synes er ubehageligt, for at den skal lære at takle det.
Det bedste fra Jonte kursus:
Vær ærlig overfor din hund.
Vær klar, hvad må din hund og hvad må den ikke på træningspladsen.
social adfærdsmode er der vi kan arbejde.
Stil krav til hunden.
Glæde ved øvelsen, ikke ved belønningen (leg/godbid)
Lær hunden ikke at lytte til fremmede. (ikke det samme som at høre efter hvad føreren siger)
Mental kontakt fremfor andet slags kontakt
Lydige hunde, er dem som ikke selv gennemfører øvelserne, men lytter til føreren.

Kommentarer

annie sagde…
meget fin blog og det giver jo stof til eftertanke ---- nu kan alt jo gradbøjes, så Jonkes "metoder" kan vel både se bløde ud og det modsatte afhængia af, hvilke kompetencer hundeføreren er i besiddelse af. Til dit sidste punkt om at vænne hunden til det den ikke kan lide - handler det jo nok i høj grad om sanseintegration og ting/udfordringe man ikke kan lide kan, hvis de gives i små portioner, godt blive til noget hunden kommer til at holde af --- fx hvalpen der skal lære at køre bil
Marianne sagde…
Der er jo mange veje at komme til Rom på ;-) og indput til træning er altid guld værd, man kan jo tage det man kan bruge og så glemme resten, hvis man ikke er enig.

Jeg har selv tidligere deltaget i et af Jontes kurser og kender lidt til hans tankemåde.

På vejen hjem, fra det tidligere kursus havde jeg rigtig god tid til at tænke på, om det for mig, min hund og andres hunde, var en sjov måde at træne på eller om resultatet var det vigtigste, uanset om hunden syntes det var sjovt eller ej? Det var jo sådan vi trænede for 20 år siden!

Heldigvis er vi forskellige i vores opfattelse af verdenen omkring os. Jeg ønsker at se en glad og initiativrig hund, som ikke er bange for at lave fejl. Det tror jeg på, man også kan opnå på andre måder!

I forhold til "Udsætte hunden for noget den synes er ubehageligt, for at den skal lære at takle det" kommer jeg til at tænke på Mr. Milans metoder og ser videoen med den hund som skal lære at svømme for mig....

"Ryst dit fundament" er en god titel til artiklen! Man får en god chance til at mærke efter og gennemtænke sine træningsmetoder på, efter sådan et kursus ;-)
Unknown sagde…
Hvor er det flot at du giver så lang og fyldig en beskrivelse af kurset. Jeg synes det er et godt grundlag for at afgøre om man vil på kursus hos ham.

Populære opslag