Emmas vej til toppen, mon vi er ved at være der?

Emma i smukt næsesøg, helt uden at løfte på forkerte pinde :o)

Så debuterede vi i ELITEN for første gang.. og blandt eliten sågar, idet vi fik hjælp fra Birgitte og Chief fra landsholdet, og jeg tror det virkede for Emma klarede det bare rigtig flot. Det var mere føreren der var ude af takt.

Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle gå op i eliteklassen med Emma, for vi er slet ikke klar til det niveau rent øvelsesmæssigt som kræves i eliten, men der er jo mere end det.. for der er jo også hele det moment med at hunden ikke må belønnes med godbidder mellem hver øvelse. Emma er en rigtig labrador og EEEELSKER godbidder, så jeg var meget nysgerrig for hvor meget energi jeg skal lægge i den del til træning. Eliten kan mentalt være en STOR mundfuld for føreren, og derfor også for hunden, så jeg var også spændt på hvordan jeg selv ville reagere når jeg gik i ringen med det i hovedet at jeg nu nærmer mig eliteplan med hunden.

Jeg havde besluttet inden at jeg ville have så kort som muligt mellem øvelserne, for at holde gejsten hos Emma, ved at tilbyde hende at få lov at lave en ny øvelse. Jeg havde også besluttet mig for at koncentrere mig 100% om Emma.. ikke om kommentarer, kamera, dommere, prøveledere osv.. det her skulle være Emmas og min tid, sjov og samarbejde.

Så hvordan gik det så..
Jo, det gik rigtig godt, jeg har fået set videoen som Paul optog (TUSIND TAK, det er en kæmpe hjælp for mig) og jeg blev positivt overrasket over HVOR glad Emma faktisk virker hele vejen igennem, hun er bare klar hver gang det er en ny øvelse.. til sidst hvor hun har lavet 2 X stillingsskifte er hun død.. men der er altså også gået over 30 minutter siden vi kom i ringen.. det er HELT vildt.

Pointene var ikke SÅ vigtige for mig, men ville alligevel sige lidt om vores niveau rent øvelsesmæssigt, og jeg er ikke dybt overrasket, det er meget som jeg havde forventet, og nogle få positive overraskelser.

Sid i gruppe: 7,5: Emma sidder lidt uroligt, har ikke haft trænet det så meget som jeg burde, og slet ikke så udpindet som jeg burde, i forhold til at sætte krav til hende om at sidde HELT stille, hun sidder og vægtoverfører og det trækker. DOG har jeg ikke før udsat hende for 2 minutter i skjul, så jeg er MEGET tilfreds med hun blev på stedet.
Dæk i gruppe: 6: Emma synes vist ikke det er så slemt at ligge i gruppe mere, for hun får både spist snuset, set sig omkring med mere, så også her skal der trænes i at holde sig helt i ro.
Fri ved fod: 0: Vi har ikke trænet lang nok fri ved fod, og så fandt Emma en forstyrrelse i et ben der lå på banen, hvis vi havde trænet nok fri ved fod havde hun aldrig opdaget det ben, hun var i hvert fald ikke stoppet op som hun gjorde for at snuse til det.
Stå,sid, dæk under gang: 6,5: Det KAN vi gøre meget bedre (vi fik at vide at der kommer en ny udgave af denne øvelse i 2011, som betyder at man skal gå i "lyn" ikke i "firkant" og at det ikke er samme rækkefølge hunden skal indtage positionerne i til alle prøver), i dag blev det bare ikke bedre, blandt andet fordi jeg åbenbart ikke går i samme tempo hele vejen, det skal føreren altså, så ud at gå med mig. Emma fik en ekstra pladskommando, fordi vi har øvet at hun ikke skal rejse sig før pladskommando (det er altså en balancegang det der træning). Hendes dæk blev skæv og var lidt langsom, den har ellers været rigtig pæn hurtig, mens hendes indtagelse af sid var langsom, det går op og det går ned, men hendes dæk er generelt langsom i alle øvelser, så det skal være nyt fokusområde tror jeg. :o)
Indkald med stå og dæk: 5: Jeg måtte kalde på hende to gange på hende.. desværre set før.. måske fordi jeg gav forkert dækkommando (ned.. normalt bruger jeg lig til indkald med stå :o()..min stå-kommando (visuel) er for lang, og jeg får ikke dækket hende tæt nok på keglen, derudover rykkede jeg mig efter at vi var gået i gang. Men en masse førerfejl og Emma gjorde det hun skulle.
Fremsending-fjerndirigering-indkald fra dæk: 6,5: lige inden øvelsen var vi ved at gå i gang med dirigeret apport, men blev stoppet af Marianne og kegle og apporter blev lagt ved siden af Emma som så skulle løbe til en anden kegle, det forvirrede hende en del, så anden gang hun blev sendt ud, var hun noget tøvende, men løber til keglen, hun skulle så have to felt kommandoer, så jeg overvejer om jeg alligevel skal have to kegle kommandoer, en til apporten og en til feltet.?? Hun løber heller ikke lige tilbage til min venstre side efter indkaldet, men det ser ud som om hun bliver liggende til jeg kalder hvilket er fremskridt :o)
Dirigeret apport:0: ellers lidt af en yndlingsøvelse, Emma tøver MEGET ud til keglen, før måtte hun ikke løbe til den kegle og nu skal hun..Hun får alt for mange kommandoer. På dirigeringen til venstre apport løber hun for langt til venstre og havner over ved det ben i græsset som også forstyrrede under fri ved fod.. til sidst finder hun apporten, men det er ALT for mange kommandoer. Nu skal der trænes afslutning fra felt og belønnes med dirigeret apport så hun forstår at de to øvelser kan komme efter hinanden.
Spring over forhindring og apportering af metalgenstand:8,5: Emma har et lidt dårligt optag, det ser ud som om hun tror hun skal løbe to gange rundt om apporten før den skal samles op, det belønnes der ikke for i eliten, hun løber også langsommere tilbage end frem, så det trækkes der også for.
Næseprøve og apportering:Nok den bedste næseprøve jeg har set Emma lave.. desværre vender hun pinden for meget i munden, så det træner vi lidt videre på at der altså skal holdes fast ikke jongleres med næsepinden. Hun er også lige ved at aflevere pinden til Charlotte, derfor løber hun skævt tilbage til mig, det trækker også ned.
Fjernkontrol(stillingsskifte):5,5: Igen en langsom afdækning (puha vi kunne redde os mange halve point hvis vi fik styr på det element), et par ekstra kommandoer og et par mistede positioner. Denne øvelse er for mig at se vores klart svageste punkt (ved godt vi ikke fik 0, men det kunne vi lige så godt sagde Marianne), hun bevæger sig også frem.. jeg skal et smut til Thomas med hende SNART.. for hun sidder også mærkeligt med det højre bagben.. :o(

I alt 173 point, som ikke rækker til nogen præmiering, men det var jo heller ikke helt formålet, jeg er rigtig glad for at jeg valgte den måde jeg gjorde, og nu går der lang tid inden Emma skal op i en fuld LPE igen :o)

Kommentarer

Populære opslag